Почти на всеки, който някога е ходил на работа, му се е налагало да се справя с манипулатор в офиса. За съжаление, повечето служители се колебаят дали да споделят опасенията си.

За това си има добра причина: дори и ако го направят, стандартната корпоративна реакция варира от предпазливост и пренебрежение до отмъщение срещу жертвата вместо срещу злосторника.

За съжаление, в много компании манипулаторите биват повишавани, защото те изглежда вършат ефективно работа, въпреки значителния отрицателен ефект, който техният тормоз може да окаже с времето върху продуктивността и хората.

В случаите най-вече когато не можете да накарате по-висшестоящите или други авторитети да се намесят, е от полза да имате собствени подходи за справяне, които не включват завеждането на съдебно дело.

В над 30-годишната си консултантска практика Лис Кислик твърди, че се е сблъсквала с безброй примери на манипулации, тормоз и неуместно използване на власт. Оказва се, че три вида реакции имат постоянен ефект при противопоставянето на повечето манипулатори, дори и да сте на по-ниска позиция и да имате по-малко власт от тях.

Най-малкото те ще ви помогнат да се утвърдите и да възвърнете усещането си за контрол, вместо да страдате в тишина, докато се опитвате да си изработите дългосрочен план.

Южна Корея: Клюкариш на работното място - отиваш в затвораЮжна Корея въведе нов закон против тормоза на работното място

Първо, отнасяйте се скептично по отношение на получаването на прекалено много внимание. Манипулаторите обикновено не показват истинското си лице в началото на отношенията. Всъщност, те често се представят за съюзници или верни приятели, защото имат нужда да ви придърпат по-близо към себе си, за да разберат кои са слабите ви места и какво могат да извлекат от вас.

Те имат умения в оценяването на това кои служители са достатъчно изискани и уверени, за да се справят сами и кои са готови да угаждат или пък могат да бъдат засрамени лесно.

Въодушевяващо еь ако влиятелен колега или някой по-високопоставен изглежда се интересува от вас, но ако сте чували плашещи неща за него или нея, е разумно да процедирате предпазливо.

По-конкретно, ако някой ви третира като свой любимец, но същевременно периодично ви жегва с нещо, така че да се чувствате зле, омаловажава ви, когато говори с други хора или пък ви поставя под напрежение да действате срещу собствените си интереси, за да запазите благоразположението му.

Второ, бъдете готови да рискувате с малки публични конфронтации. Понякога единственият начин да изобличите похватите на манипулатора е като му се противопоставите на момента. Може би е трудно да го направите, ако сте по-ниско в йерархията.

Когато някой притежава решимостта и духовитостта да се намеси, това уведомява манипулатора, че неговото или нейното поведение е било засечено и показва на страничните наблюдатели, че е възможно човек да се намесва и да предпазва другите, докато в същото време работата си върви.

Трето, отказвайте да пазите тайни или да изпълнявате ролята на преводач по начини, които нормализират недоброто поведение. Вместо това бъдете директни и открити и не отстъпвайте от своите позиции. Тези интриганти може да се отнасят към вас като към доверен човек, като злословят по отношение на други хора, сякаш вие сте единственият, който разполага с гледната точка и дискретността да разбере кое е важното в случая.

Не позволявайте това престорено ласкателство да ви заблуди. Попитайте за подробности и конкретни неща, за да преборите тяхните намерения, като задавате въпроси от рода на: “Не съм сигурен, че разбирам какво имаш предвид. Защо ми казваш това? Какво искаш от мен?”