Някои компании са просто по-добри от останалите, което ги прави и по-привлекателни цели за инвестиция. Но как да разпознаем отличниците измежду хилядите публични компании, които се търгуват на световните борси?

Онлайн изданието Investopedia акцентира върху три ключови фактора, които биха ни помогнали да отсеем добрите бизнеси от не толкова успешните.

Конкурентно предимство

Концепцията за конкурентното предимство се въвежда от американския икономист Майкъл Портър, според когото такова преимущество може да се постигне по два начина: диференциация на стоките и услугите и лидерство по разходи.

В първия случай имаме компания, която предлага по-добър продукт или услуга на приетата от пазара цена. Лидерството по разходи пък се наблюдава, когато една компания предлага съизмерим по качество продукт, но на по ниска цена.

Портър нарича тези форми на конкурентното предимство „позиционни предимства“, тъй като те определят позицията на дадена кампания като бизнес, предлагащ водеща услуга или продукт в даден отрасъл. Той също твърди, че тези предимства не могат да бъдат поддържани за дълъг период от време.

Бариери за навлизане на пазара

Добре работещите компании са способни да поддържат висок статут, дори и при значително високи бариери за навлизане в съответните отрасли, където оперират. Такива бариери могат да бъдат свързани, например с интензивно производство или дългосрочни развойни разходи, (каквито са характерни при отрасли като фармацевтичното производство или софтуерната индустрия).

Такива входящи разходи могат да откажат потенциални конкуренти от това да навлязат на пазара и по този начин да помогнат на дадена компания да запази лидерския си статут.

Разпознаваемост на марката

Обикновено приемаме за даденост ценността на разпознаваемостта на марката, когато разглеждаме статута на една компания. Марки, като Coca Cola например, са станали еднозначни с продуктите, които произвеждат. Проблемът обаче е, че не е никак лесно да се определи стойността на дадено име.

Едно име може да има само качествена стойност, но тя може да осигури дългосрочна връзка между продуктите на една компания и нейните потребители. И при все, че може да се спори доколко добрата разпознаваемост е достатъчна сама по себе си да направи една компания успешна, когато това се комбинира и с другите характеристики, получаваме една добра рецепта за успех.

Ценово лидерство

Няма нищо по-могъщо от това да предлагате продукти и услуги, съизмерими по качество с конкуренцията, но на по-ниска цена. Търсенето на по-евтини продукти и услуги ще съществува при всякакви икономически условия.

Способността да се навлезе на даден пазар с продукти на значително по ниски цени може да запълни пазарна ниша, която да привлича потребители за дълъг период от време. Ключовото тук е тези ценови нива да могат да бъдат поддържани и да се отбиват опитите на конкурентите да се състезават по отношение на цените.

Мениджмънт над средното ниво

Качеството на ръководния екип е важен фактор за успеха на една компания, а в това отношение важна роля играе опитът. Опитните мениджъри не само могат успешно да преведат компанията през пазарните цикли, но също и играят ролята на ментори на следващата мениджърска вълна.

Много показателно е, ако мениджърите работят в компанията за дълъг период от време. Талантливите ръководители могат да бъдат изкушени да сменят компания след компания срещу солидно заплащане. Те обаче са склонни да останат в компания, която харесват и когато са убедени в нейния успех.

Пазарно лидерство

Постигането на пазарно лидерство е един от най-важните фактори за успеха на един бизнес. Това лидерство може да дойде под много форми, но репутацията, която идва с този етикет, е безценна.

Всяка компания се стреми да покрие приетите стандарти за качество в даден отрасъл и никой бизнес не се задоволява с второто място.

Но поддържането на статут на пазарен лидер е може би най-трудно за изпълнение. Тук бариерите за навлизане могат да ни помогнат да оценим доколко вероятно е дадена компания да задържи този статут.

Ако бариерите, асоциирани със съответната индустрия, са високи, то е много по-вероятно доминацията на въпросната компания да продължи. Трябва да имаме предвид и че компаниите могат да постигнат пазарно лидерство чрез придобиване на или сливане с други успешни бизнеси от същия сектор.

Заключение

И така какво прави една компания добра, пита Investopedia. И значи ли това, че всяка добра компания непременно би представлявала и добра инвестиция?

Е, ако една компания разполага с конкурентно предимство, ръководен екип над средното ниво и е пазарен лидер, то говорим за потенциално силна инвестиция. И макар че не обхващат цялостната картина, тези три характеристики са важни фактори при оценяването на това дали една компания може да бъде разпозната като добра инвестиция от инвеститорите в световен мощаб, заключава изданието.