Как една проста идея се превърна в бизнес за 4 млн. долара?

3640
Как една проста идея се превърна в бизнес за 4 млн. долара?

© Том Бърдън и неговият оранжев продукт Grypmat; Снимка: Grypmat

През 2013 г. Том Бърдън работел за Военновъздушните сили на САЩ като механик по изтребителите F-16.

Той бил особено раздразнен от това, че инструментите постоянно се хлъзгали, падали на пода и пречили на работата му.

Когато се нуждаел от различен инструмент, Бърдън трябвало или да слиза от самолета, или да моли някой друг да му го подаде.

„Не можеш да си поставиш инструментите на самолета, тъй като се пързалят, а да ги поставяте вътре в самолета е против правилата. Единственият начин да държите инструментите е с ръце”, казва Бърдън.

Поради всичко това механикът бил провокиран да намери собствено решение на проблема – оранжева лепкава подложка, която може да се поставя на самолета, без да се плъзга, пише Forbes. 

С помощта на краудфъндинг платформата Kickstarter и телевизионното предаване за инвестиции Shark Tank, той превърнал идеята си в реалност. Така официално се родил продуктът Grypmat.

Благодарение на успешната му идея, вече 29-годишният Том Бърдън попада в миналогодишната класация на Forbes „30 под 30” в категория „Производство и индустрия”.

Днес бизнесът му очаква приходи от 4 млн. долара, което би било двоен ръст спрямо постижението от 2018 г. Бърдън планира да разшири начинанието, правейки продукта достъпен за търговия на дребно с по-евтина и компактна версия на Grypmat, подходяща за домашни майстори.

Grypmat е един от над 2.5 млн. бизнеса в САЩ, който се притежава от ветерани или бивши служители на щатската армия. Сред тях изпъкват Black Rifle Coffee, Rumi Spice и Combat Flip Flops. Всички тези бизнеси имат приходи от над 1 трилион долара и дават работа на над 5 млн. души, сочат правителствените данни.

„Не знам дали е заради моята личност, но виждам единствено огромни предимства в това да бъдеш военен предприемач”, казва Бърдън. „Има толкова силна общност, която подкрепя военните”, добавя той.

Бърдън израства в малко градче на име Селина в щата Охайо. Той се присъединява към Националната гвардия на САЩ, където работи като механик по оръжейните системи на изтребителите F-16 в град Толедо.

По това време той е студент в University of Toledo, където изучава машинно инженерство. Раздразнението, че трябва постоянно да слиза и да се качва по стълбата, за да може да си свръши работата, го накарало да помисли за по-ефективно решение на проблема. 

„Исках да реша този проблем. Хората ми казваха: „Това е част от работата, трябва да го приемеш”. Действително отказвах да се поддам на това”, казва той.

Той обмислял магнитна жилетка, на която инструментите могат да висят, подобно на магнитчетата за хладилник, като през ума му минала идеята и да окачи инструментите на връв.

„Тогава бях в колата на майка ми, където видях постелка, която не се хлъзга на таблото. Помислих си: „Можем да направим това по-голямо за инструменти и да го сложим отгоре на самолета. Самолетът е направен от алуминий, поради което не може да се използва магнит, за да държи инструментите””, разказва Бърдън.

Това се оказало умна идея, но на механика му били нужни три години, за да изготви прототип. Така, докато работел и учел, той разработвал продукта си.

През 2016 г. Бърдън отишъл на първото си търговско изложение - EAA AirVenture в град Ошкош, Уисконсин, където се събирали авиационни ентусиасти.

Той напълнил ремарке с 600 броя от своя Grypmast, като имал намерението да ги продаде на изложението.

През първия ден той продал едва 13 бройки от продукта, създаден от импровизирани материали.

Разочарован от провала, той решил, че трябва да направи нещо повече. Започнал да говори за идеята си на партита, като лека-полека мълвата за удобното приспособление започнала да се разпространява.

Бърдън продал 101 бройки от своя Grypmat на ентусиасти. Тогава се появил човек, който търгувал с пособия, предназначени за автомобили, и пожалал да бъде дистрибутор на продукта, стига да става за коли.

Вдъхновен от този пробив, Бърдън се пробрал у дома, продал къщата си, набирайки общо 17 хил. долара капитал, тъй като останалата част отишла за погасяване на ипотеката.

Как ненужните вещи се превръщат в бизнес за 550 млн. долара?Снимай, качи, продай. Това звучи като твърде проста идея, но за трима приятели моделът се превръща в многомилионен бизнес

През 2017 г. той набрал 113 хил. долара чрез Kickstarter, след което учасвал в телевизионното шоу Shark Tank, което направило бизнеса му особено видим. От предаването набрал инвестиции, като Марк Кюбан, Лори Грейнър и Ричард Брансън инвестирали 360 хил. долара в замяна на 30% от бизнеса му, което поставило оценка на Grypmat от 1.2 млн. долара.

Бърдън продължава да е собственик на останалите 70% от бизнеса.

Днес компанията предлага малки и средни размери Grypmat, всички изработени от една и съща гума, която не позволява плъзгане. Цената варира от 29.99 долара до 44.99 долара, като Бърдън се опитва да разшири бизнес си извън военната парадигма.

За целта той представя нова версия на продукта, която е с по-ниска цена (между 19.99 долара и 29.99 долара), тъй като за масови нужди не е небходимо гумата да е обработена така, че да издържа на химикалите, използвани за обезледяване на самолетите.

От друга страна, целта на Бърдън е оригиналният продукт да започне да се ползва и от комерсиалните авиокомпании.

Той си спомня за срещата с Марк Кюбан в офиса му в Далас и полета до хангара на American Airlines, където е говорил за това как Grypmat може да помогне за по-ефективна поддръжка на самолетите.

„Беше готино“, казва той. „В крайна сметка се срещнахме с екипа им за поддръжка“, добавя Бърдън.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg