Защо да притежаваш един крокодил, когато можеш да имаш хиляди?

Уилям Бело, чиято компаия Wilcon Depot Inc. доминира на пазара за материали за обновяването на дома във Филипините с 57 магазина в цялата страна, вече бил поел по пътя на успеха, когато решил да опита и нещо различно.

Той създава ферма за яйца през 1989 г. като нещо, с което да се занимава през уикендите.

След това му се наложило да измисли какво да прави с пилетата, които вече не можели да снасят яйца. Така в средата на 90-те години той първо решава, че ще ги дава за храна на тигри, но след това се спира на крокодилите.

Купува около 1 200 крокодила в период от три години, след като научава, че ферма за тези животни в провинция Палаван търсела купувачи.

“Планът ми беше да си направя ферма с малък брой животни и пресни яйца за лична консумация,” казва Бело в интервю за Bloomberg. “Едно нещо обаче доведе до следващото. Купихме крокодили, които да храним с пилетата, от които нямахме нужда.”

Днес той развъжда крокодили и притежава около 23 000 от земноводните влечуги, за които е намерил по-доходоносна употреба. Кожата им се доставя на марки за луксозни стоки, като LVMH, а месото им се съдържа в редица хранителни продукти, в това число унгарски колбаси и популярно местно ястие на име сисиг.

Хранителните продукти се продават под марката Dundee, с което той отдава почит на популярния филм от 1986 г. “Дънди Крокодила.”

Бело в момента разполага с две ферми за крокодили, едната е за размножаване и е на площ 10 хектара, а другата, която е седем пъти по-голяма, е за клане и управление на животинските отпадъци.

Неговата компания също така притежава около 800 000 пилета и 5 000 прасета, а той продава между 2 000 и 3 000 крокодилски кожи годишно на цени между 200 и 250 долара за брой.

Жената, която пазарува вместо милиардеритеВеднъж Никол Полард Бейм помага на клиент да изхарчи 1 млн. долара за ден

“Трудно е фермата да се разрасне още, защото храната може да бъде много скъпа, а освен това има проблеми с близкородственото кръстосване, което се отразява на качеството на кожите,” казва Бело. “Нямаме право да внасяме крокодили от други страни, за да се справим с близкородственото кръстосване, а в дивата природа няма много останали.”

Луксозни продукти

Цените на крокодилската кожа паднаха заради свръхпредлагането, предизвикано от по-слабото търсене на луксозни продукти от страна на китайски потребители, които, според Бело, съставляват около половината от търсенето в световен мащаб на луксозни чанти.

“Трудно е това да се разрасне в по-голяма индустрия, защото нямаме животновъди, а пазарът в момента е ограничен,” казва Бело.

Въпреки това той се справя много добре. Wilcon процъфтява благодарение на строителния бум, който цари в страната на фона на усилията на президента Родриго Дутерте.

Стойността на строителните проекти е нараснала с 22% на годишна база през второто тримесечие до 123 млрд. песо (2.4 млрд. долара), като жилищните проекти съставляват над 50% от общата сума.

Акциите на базираната в Манила Wilcon са се оскъпили с 42% тази година, отчитайки 11-ото най-добро представяне сред 262-те компании на Филипинската борса. Това помогна на Бело да се нареди сред милиардерите.

Той и семейството му контролират две трети от Wilcon, което му отрежда състояние в размер на около 1 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg.

Оценката на Bloomberg е “най-вероятно консервативна”, защото се базира единствено на публично наличната информация, според отговарящия за връзките с акционерите в Wilcon, който обаче е отказал да коментира състоянието на Бело.

Продажбите на веригата магазини нарастват с 18%, до 11.8 млрд. песо през първата половина на годината, което подсили плановете за разрастване на компанията. Тя очаква да има 65 магазина през следващата година и 100 до 2025 г.

След като завършва гимназия, Бело изучава инженерни науки в Университета Санто Томас в Манила, като едновременно с това вечер работи в компания за строителни материали, един от чийто собственици бил баща му.

През 1977 г. той отваря собствен магазин и след това работи в продължение на десетилетия, за да изгради компанията, която в момента е водещият търговец на пазара на материали за обновяване на дома във Филипините.

В интервю за Bloomberg през миналата година той казва, че не се страхува от плановете на Ikea да отвори първия си магазин в страната през 2020 г.

“Когато искаш да си построиш къща, не отиваш в Ikea, отиваш в Wilcon,” казва той.

Бело все още ходи в офиса по пет пъти в седмицата, но в момента ръководи бизнеса като почетен председател, а трите му деца се занимават с оперативната дейност.

Това му осигурява “повече време за почивка,” казва той и повече време, което да отделя на други занимания, като отглеждането на крокодили.