Как трима гладни приятели създадоха бизнес за 1 млрд. долара

5192
Как трима гладни приятели създадоха бизнес за 1 млрд. долара

© Instagram

След като не успяват да открият здравословни ястия на достъпна цена в своя квартал във Вашингтон, окръг Колумбия, трима приятели от университета решават да се справят с проблема, като отворят собствен ресторант.

Тринадесет години по-късно тяхната компания Sweetgreen се оценява на над 1 млрд. долара.

Спомняийки си за годините като студенти в университета Джорджтаун във Вашингтон, Никълъс Джамет казва, че той, Джонатан Ниман и третият съосновател Натаниел Ру "нямало къде да се нахранят ".


"Най-вкусната, достъпна и популярна храна обикновено бе най-нездравословна," казва Никълъс. "Не можехме да разберем защо нямаме други опции."

Въпреки че никой от тях нямал опит в ресторантьорския бизнес и всичките били още студенти, през октомври 2006 г. 22-годишните състуденти започват да работят по своя бизнес в план в университетското общежитие.

Тяхната идея била да създадат ресторант за бързо хранене, който предлага единствено салати - както студени, така и топли, като например печени на фурна зеленчуци.

Вместо да купуват продуктите си от супермаркети и доставчици на едро, те имали за цел да си ги набавят директно от производителите, за да гарантират, че всичко е възможно най-прясно.

До лятото на 2007 г., след като вече са се дипломирали, тримата приятели успяват да наберат 300 000 долара от роднини и приятели. През август същата година те отварят първия ресторант Sweetgreen в изоставена кръчма в района Джорджтаун в американската столица.

"Просто отворихме врати," казва Никълъс, чиято длъжност е главен концептуален директор. "Бяхме наели няколко студенти, но не бяхме ги обучили толкова добре.

В първия ден бе доста слабо, но изглеждаше натоварено, защото тествахме системата и се движехме много бавно. След това с всеки следващ ден ставаше все по-натоварено."

Джонатан, който е главен изпълнителен директор, казва, че като за начало не смятали да отварят повече от един ресторант. "Не мислехме, че това ще се превърне в кариера," казва той пред BBC.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by sweetgreen (@sweetgreen) on

 
"Просто гледахме на него като на начин за разрешаване на проблем, защото имаше голяма нужда от здравословна храна. Мислехме, че ще открием един ресторант и след това ще се занимаваме с нещо друго."

След като първото заведение от веригата набира популярност обаче и пред него ежедневно се извиват опашки, тримата приятели осъзнават, че са създали бизнес, който може да се разрасне.

Затова те решават да насочат цялото си внимание върху Sweetgreen и да отворят още заведения. Това обаче изисквало инвестиции.

"Години наред отначало бе много трудно да убедим хората да инвестират в Sweetgreen," казва Джонатан. "Нямахме история, бяхме просто едни студенти.

Нямахме CV зад гърба си, а когато става въпрос за ресторанти, хората мислят за това как повечето от тях фалират още в първата година."

В крайна сметка обаче, здравословната храна на Sweetgreen прелъстява известни предприемачи, сред които шефът на Whole Foods boss Уолтър Роб, милиардерът инвеститор Стив Кейс и френският шеф-готвач Даниел Булуд.

След като първоначално добавя други заведения във Вашингтон, Sweetgreen в момента разполага с 90 клона в САЩ и планира да отвори още 20 тази година.

След като централата й се мести от Вашингтон в Лос Анджелис през 2016 г., инвестициите в компанията вече достигат 365 млн. долара, а броят на служителите надхвърля 3 500.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by sweetgreen (@sweetgreen) on

 
Компанията не разкрива какъв е годишният й оборот, но според Аарън Алън, консултант в сферата на ресторантьорския бизнес, сумата възлиза на около 120 млн. долара.

Никъкъс твърди, че докато компанията продължава да се разраства, тя спазва ангажимента си да купува продукция единствено от американските производители, въпреки че това означава, че в определени месеци и години някои плодове и зеленчуци не са налични.

Най-иновативните компании в света през 2019 г.Щатският технологичен гигант Apple, който оглави миналогодишната класация, тази година бе детрониран

"Ние сме изложени на милостта на Майката природа," казва той. "Една от най-популярните ни салати е тази от праскови.

В една от годините обаче в САЩ реколтата от праскови беше слаба заради лошото време. Тогава можеше да купим праскови от Южна Африка и да продължим да печелим, но ние решихме, че купуваме праскови, защото им е сезона и защото идват от определен регион на САЩ и от конкретен селскостопански производител.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by sweetgreen (@sweetgreen) on

 
"Затова го попитахме, какво друго имаш за нас? Той каза, че има боровинки и малини, затова решихме да направим салата от ягодоплодни."
Българският бизнес

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg