Чанг Уен Лай определено е доста мотивиран.

Само за пет години 32-годишният предприемач успява да изгради мултимилионна международна куриерска компания, която доставя милион пакета дневно от името на най-големите търговци на дребно в Югоизточна Азия.

Пътят на главния изпълнителен директор на Ninja Van обаче невинаги е бил лесен.

Всъщност, Лай и съоснователите на компанията - Боксиан Тан и Шон Чонг, трябвало да се откажат от корпоративните си кариери и да фалират модната си линия, за да дадат живот предприемаческата си визия.

“Пътуването беше дълго,” казва Лай пред CNBC.

Началото

Всичко започва през 2015 г. Лай е напуснал наскоро работата си като трейдър в Barclays, за да се възползва от процъфтяващата електронна търговия в Сингапур и да пусне мъжка модна линия със своите приятели Тан и Чонг.

“Всеки път, когато се сдобивахме с клиент, си казвахме, че е наистина лесно, не ти трябва магазин и нищо друго,” казва Лай.

Както обаче скоро след това младите предприемачи откриват, реализирането на продажби е само началото.

“Проблемите идваха, когато трябваше да доставяме продукта,” казва Лай, който разчита на местни куриери за тази работа. “Мисля, че цялата логистична индустрия не беше подготвена за електронната търговия по онова време.”

Затова той решава да направи нещо по въпроса.

“Мислех си ‘колко трудно може да е?’ Трябва само да се вземат няколко микробуса, да се спазват обещанията и да се върши работа. Така че глуповато казах: ‘Защо не създадем логистична компания, за да разрешим този проблем: Би трябвало да е лесно, в рамките на година ще сме готови и след това ще се занимаваме с нещо друго,’” казва Лай.

Няколко седмици след това тримата вече са в играта. Те обединяват спестяванията си, за да купят микробус втора ръка и зарязват стабилната си работа в сектора на финансите и инженерството, за да създадат куриерска компания, която използва усилено технологиите.

Първоначално те управляват компанията на име Ninja Van, заедно с тяхната модна линия, смятайки, че по този начин двата бизнеса се допълват един друг.

Година по-късно обаче решават, че трябва да се откажат от едното от двете неща. Така закриват модната линия, за да се концентрират изцяло върху Ninja Van.

Увеличаващи се възможности

Макар че не го знае тогава, Лай бил на прав път.

През 2014 г. Югоизточна Азия е един от най-бързо развиващите се пазари на електронна търговия, благодарение на това, че все повече хора използват интернет и че средната класа се разраства. Въпреки това, по отношение на доставянето на поръчките, регионът изостава.

Според Световната банка, държавите в Югоизточна Азия, с изключение на Сингапур, се представят слабо по отношение на лигистичната инфраструктура заради географската разпокъсаност на региона и слабото държавно планиране.

Бързо разрастване

Тримата предприемачи скоро осъзнават, че не са единствените, които търсят модернизирано решение на въпроса с доставките.

Няколко месеца, след като пуска услугата в Сингапур, Ninja Van започва да развива дейност и в Малайзия и Индонезия през 2015 г. До 2016 г. компанията вече присъства и във Виетнам, Филипините и Тайланд.

От компанията твърдят, че в момента имат 100% покритие на всеки от тези пазари, като планират да започнат дейност и в Бруней по-късно през годината.

Лай твърди, че според него всичко това е свързано с технологичния модел на Ninja Van, който позволява на компанията да се разраства силно и дава възможност на шофьорите й, известни като нинджи, да сортират и доставят по-ефективно поръчките, дори и до най-отдалечените места.

През 2014 г. Ninja Van се превръща в първата логистична компания в Сингапур, която започва да предлага проследяване на доставките в реално време. Впоследствие тя започва да използва алгоритми, за да оптимизира маршрутите за доставки и да пести от гориво.

“Колкото по-малко на хората им се налага да мислят, толкова повече бизнесът може да се разраства и да запазва постоянство,” казва Лай.

Конкуренцията

Тези иновации са от ключово значение, ако една компания иска да увеличи клиентската си база със засилване на конкуренцията.

Ninja Van е една от редицата логистични компании, заедно с GoGoVan, Lalamove и Logivan, които развиват дейност в Азия през последните няколко години, а броят им няма признаци да намалява.

Всъщност, пазарът на доставки от трети страни в Югоизточна Азия се очаква да расте с по над 5% годишно в следващите пет години и да достигне 55.7 млрд. долара през 2025 г.

Лай обаче е уверен, че може да разграничи своя бизнес. Това включва прякото наемане на неговите 20 000 шофьори, които за разлика от тези на свободна практика, използвани от конкурентите, имат интерес от устойчивото развитие на компанията.

Устойчиво развитие

Докато тримата предприемачи продължават да развиват компанията, основната им цел вече ще бъде реализирането на печалба. Според Лай, в някои страни компанията е на печалба, докато в други е близо до това.

Куо-И Лим от Monk’s Hill Ventures - един от първите акционери в Ninja Van, казва пред CNBC, че това е цел, която поставя пред предприемачите отрано.

Лим, който придобива дял през 2014 г., казва, че посъветвал основателите да се съсредоточат върху две неща – увеличаване на приходите и то по устойчив начин.

Евентуалното излизане на борсата и сключването на стратегически партньорства са част от тази стратегия.

Компанията вече има договор с гиганта в сферата на споделените пътувания Grab, който позволява на потребителите да достъпват услугата за доставки през приложението на Grab.

През 2018 г. компанията набра 87 млн. долара финансиране, с което набраните от нея средства достигнаха 300 млн. долара. Според някои анализатори това може да й помогне да стане един от следващите стартъпи, оценявани на над 1 млрд. долара в Югоизточна Азия.

Лай обаче твърди, че иска да направи така, че пътешествието да бъде бавно и сигурно.

“Няма да се разрастваме на всяка цена, а отговорно,” казва той. “За мен е пределно ясно: Трябва да се концентрираме върху хората, върху нашите клиенти и да изграждаме услуги около тях. Ако правим всичко това, ще сме печеливши.”