Как трима приятели създадоха мултимилиарден бизнес от улични магазинчета

4493
Как трима приятели създадоха мултимилиарден бизнес от улични магазинчета

© Pixabay.com

Индонезия е известна с милионите си традиционни семейни улични магазинчета, известни като “уарунги.” Зад много от тях обаче стои един мултимилиарден бизнес.

Докато помага на малките бизнеси да се модернизират, стартъп компанията в областта на търговията на дребно Bukalapak се надява да съживи един легендарен сегмент от икономиката на страната.

“На всеки 50 или 100 къщи, има един човек, който отваря магазин в своя дом и продава стоки от първа необходимост, като вода, сапун, кафе и т.н. Това винаги е било така, но с ръста на икономиката тези семейни бизнеси на практика изостанаха”, казва пред CNBC главният изпълнителен директор na Bukalapak Рахмат Каймудин.


Квартален бизнес

Bukalapak е индонезийски сайт за електронна търговия, който има за цел да помага на милионите семейни магазинчета в страната да излязат онлайн.

Днес компанията има десетки милиони клиенти в страната. Когато обаче е основана през 2010 г. от Ахмад Заки, това е било просто начин той да помогне на съседите си.

“Моят предшественик Заки един ден се връща в своя роден град,” разказва Каймудин. “Той вижда всичките тези малки бизнеси на своите съседи и осъзнава, че те изглеждат по един и същи начин от десетилетия.”

 

 


“Сега съм запознат с технологиите и интернет и се чудя как бих могъл да помогна на хората, така че да се справят по-добре,” казва той.

Затова Заки, който тогава бил 23-годишен студент, обединява усилия със своите приятели Файрин Расийд и Нугрохо Херукахьоно от Технологичния институт Бандунг, за да създадат уебсайт, чрез който да помагат на малки бизнес да продават онлайн. 

“Капиталът, който той използва, за да основе компанията си, е просто таксата за регистрация на уебсайта - 80 000 рупии или около 5 долара. Това е капитала на Bukalapak,” казва Каймудин.

В подкрепа на малките търговци

Не след дълго Bukalapak заработва и започва да изпълнява ролята на посредник между потребителите и търговците. Истинският пробив на компанията обаче идва няколко години по-късно.

През 2017 г. компанията пуска Mitra Bukalapak, за да помогне на тези магазинчета да се конкурират с модерните търговци на дребно като предлага допълнителни онлайн услуги като плащане на сметки и зареждане на предплатени телефонни планове.

Mitra Bukalapak също така свързва уличните магазинчета с дистрибутори на потребителски стоки, стеснявайки техните вериги на доставки, понижавайки себестойността на стоките и увеличавайки маржовете на печалба на тези микробизнеси.

През същата година компанията, която получава комисиона за всяка сделка, достига пазарна оценка от 1 млрд. долара.

Пандемията

През януари 2020 г., след десетилетие начело на компанията, Заки се оттегля от поста главен изпълнителен директор. Каймудин, който е 41-годишен бивш банкер, е избран за негов наследник. Заки, който сега ръководи фондация, все още е консултант на компанията, докато съоснователите Расийд и Херукахьоно я напускат.

Преди още да са изминали 100 дена от назначаването на Каймудин настъпва пандемията от коронавирус. Последвалите блокади засягат сериозно милионите улични магазинчета и малки и средни предприятия. Налага се Bukalapak да се намеси. 

“Трябва да направим така че малките и средни предприятия да могат да работят. Единственият начин това да се случи е онлайн. Затова нашата задача е да създадем много по ефективен процес по включването на нови клиенти,” казва той. “Провалът не е опция. Не можем просто да се откажем и вземем една година почивка заради COVID-19. Хората всъщност имат нужда от нас.”

За седем години той превърна 2 000 долара заем в бизнес за 90 млн. долара Идеята за мултимилионния бизнес на Чейс Фишер се ражда в нощен клуб през 2011 г.

Възходът на електронната търговия

Междувременно електронната търговия се оказа един от големите печеливши по време на пандемията. През 2020 г. дигиталните потребители в Индонезия се увеличават с 37% тъй като блокадите принудиха повече хора да изпробват нови услуги онлайн. През същата година разходи за онлайн пазаруване нарастват с 11% до 44 млрд. долара. До 2025 г. тази сума се очаква да нарасне почти тройно до 124 млрд. долара.

Bukalapak се възползва по най-добрия начин, отчитайки 130% скок в броя на трансакциите през 2020 г. Компанията в момента обслужва 13.5 милиона микро, малки и средни предприятия и има 100 милиона клиенти.

Това би трябвало да помогне на Каймудин с основната му цел— постигане на рентабилност.

“Това е голяма организация и ние искаме да сме на пазара още дълго време,” казва той. “Разбира се, растежът е хубаво нещо и искаме да растем още, да имаме повече трансакции и повече клиенти. Трябва да видим обаче дали можем да създадем организация, която може да се самоиздържа в бъдеще.”

Възможностите за растеж в Индонезия

Това обаче не спира наплива на инвеститори към компанията.

През януари 2021 г. банката Standard Chartered стана поредната компания, която се присъедини към кръга за набиране на 200 млн. долара финансиране с цел разрастване на Bukalapak. Партньорството ще помогне за изграждането на услугата по дигитално банкиране на Bukalapak, докато в отделна сделка с Microsoft компанията ще започне да използва платформата за облачни технологии на гиганта Azure.

Сред другите инвеститори в компанията са индонезийския медиен конгломерат Emtek, подразделението на Alibaba Ant Group и сингапурския държавен инвестиционен фонд GIC, което повишава пазарната оценка на Bukalapak до между 2.5 и 3 млрд. долара.

Това нарежда 11-годишната компания сред увеличаващия се брой индонезийски компании с пазарна капитализация от над 1 млрд. долара. Индонезия е четвъртата най-многолюдна страна в света и има най-много интернет посетители в Югоизточна Азия, а според анализатори разполага с потенциал за още растеж.

Други обаче са скептично настроени относно способностите на Bukalapak да разшири дейността си извън Индонезия, предвид корените ѝ. Каймудин обаче е уверен в това, че компанията може да се разраства значително.

“Не казвам, че искаме да продължим да развиваме дейност само в Индонезия,” казва той. “Индонезия днес обаче е достатъчно голям пазар, а ние все още имаме какво да учим.”

След като компанията отчита сериозен растеж през 2020 г. и има потенциала да разшири дейноста си допълнително, Каймудин казва, че Bukalapak се подготвя за първично публично предлагане на акции по-късно през настоящата година.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg