На Аарън Тан му предстоят сериозни успехи.

Като съосновател на оценена наскоро на над 1 млрд. долара компания, която е и един от най-бързо разрастващите се стартъпи в Азия, главният изпълнителен директор на Carro вече е поел по пътя към листването на борсата.

С акционери, сред които японския гигант Softbank, той няма никакви планове да забавя темпото.

“Въпросът е сега, след като достигнахме пазарна оценка от 1 млрд. долара, как да достигнем 10 млрд. долара? Как да достигнем 100 млрд. долара?” казва Тан пред CNBC.

Carro, чието има е игра на думи с “car hero” е онлайн пазар за автомобили в Югоизточна Азия, който има цел да опрости сделките с коли, използвайки технологии с изкуствен интелект.

Основаната през 2015 г. от Тан и неговите приятели от университета Адитя Лесмана и Келвин Ченг компания достигна заветната пазарна оценка от 1 млрд. долара през юни, след като набра 360 млн. долара финансиране. Така общата стойност на средствата, набрани от компанията, надхвърли половин милиард долара и изправя Carro срещу ключови конкуренти като малайзийската Carsome и германската Carmudi в индустрия, оценявана на 50 млрд. долара, която продължава да расте.

Тан обаче обяснява, че достигането дотук не е било лесно.

Решен да успее

Историята на 36-годишният предприемач започва, когато е на 13 г. Като тийнейджър в Сингапур, специалистът по компютри заработвал допълнително средства като създавал и продавал уебсайтове.

Чак на по-късен етап, докато работел като рисков капиталист в САЩ, той видял възможността да комбинира бизнес уменията си с истинската си страст – търговията с коли.

“Докато работех в САЩ в продължение на много години си спомням много ясно, че се запознах с всевъзможни автомобилни компании, като Beepi, Uber и DriveShift. Това ми показа инерцията, която бе набрал този сектор”, казва Тан.

И докато пазарът на автомобили втора ръка в САЩ процъфтявал, същото не можело да се каже за Югоизточна Азия. Той бил известен със своята непрозрачност, като няколко посредници пречели на купувачите и продавачите да получават най-добрите сделки.

Тан искал да промени това. Така, след като се връща в Сингапур през 2015 г., той обединява усилия със своите състуденти от университета Карнеги Мелън за създаването на алгоритъм, който да прави точно това.

“Не бих казал, че подмамих съоснователите за създаването на компанията заедно, но мисля, че ги убедих, че това би могло да е много по-интересно от онова, с което се занимаваха в тогава,” казва Тан.

Излизането на бързо развиващ се пазар

Идеята на тримата има потенциал. В регион с голям и бързо разрастващата средна класа, която борави с дигиталните технологии, чувствителните към цената потребители предпочитали все повече автомобилите втора ръка.

“Увеличаващата се средна класа, заедно с ниските нива на притежание на автомобили в Югоизточна Азия са основните фактори, които стимулирали продажбите на нови автомобили, а в крайна сметка това се пренася и върху пазара на коли втора ръка,” казва пред CNBC Юстинас Лиуима, старши консултант в Euromonitor.

Този основател на марка спортни облекла не се плаши от гигантите в сфератаСпоред основателя на оценяваната на 1 млрд. долара Gymshark големите марки опитват да се пренасочат към бизнес модел, сходен с този на неговата марка

Carro се възползва от това търсене, пускайки своята платформа за индивидуални потребители и автомобилни дилъри на едро в Индонезия, Тайланд и Малайзия. Междувременно от компанията добавят и финансови услуги, заеми, застраховки и последваща грижа за автомобила

До 2019 г., вдъхновена от стрийминг гиганти като Netflix и Spotify, компанията пуска първата абонаментна услуга за автомобили в Сингапур, която позволява на потребителите да наемат автомобил срещу месечна такса, като данъците, гаранцията и поддържката били включени в цената.

“Това, което ние забелязахме, бе променящото се поведение по отношение на собствеността на автомобилите. Нишата в пазара бе да търсим потребители, които искат тази гъвкавост. И по-важното, те искат всъщност искат да изпробват нови автомобили,” казва Тан.

Справянето с пандемията

След това, през 2020 г., идва пандемията от COVID-19. И докато тя представлява сериозна пречка за много стартъп компании, се оказва, че за Тан и неговия екип е възможност.

Опасенията относно хигиената и личната безопасност предизвикват ново търсене на възможности за частен превоз. На фона на затворените граници и глобалния недостиг на микрочипове, който ограничава производството на автомобили, продажбите на коли втора ръка скачат.

“Коронавирусът определно помогна за ускоряването на цялата ни вътрешна и външна дигитализация,” казва Тан.

Сред различните инициативи, представени от компанията, е и концепцията за безконтактен “Шоурум навсякъде”, която позволява на потенциалните купувачи да разглеждат и тестват автомобили без да общуват с хора. Вместо това получават достъп до автомобила в обществен гараж, използвайки QR код за достъп.

Carro отчита 300млн. долара приходи към март 2021 г., което представлява увеличение от 2.5 пъти на годишна база. От шестогдшния стартъп вече твърдят, че компанията е печеливша.

Пътят към първичното публично предлагане (IPО)

Този ръст обаче идва на фона на нарастващия контрол над автомобилната индустрия.

Транспортният сектор допринася с близо една четвърт (24%) от глобалните въглеродни емисии, като движещите автомобилите съставляват 75%. И макар правителствата и автомобилните компании да правят планове за постепенната подмяна на автомобилите с традиционно двигатели с вътрешно горене с електромобили, много от настоящите автомобили на бензин просто се изнасят към развиващите се пазари.

От Carro казват, че играят важна роля в прехода към по зелени методи на транспорт.

“Нашата работа е да осигурим това рециклиране или повторно използване на автомобилите във възможно най-кратък срок. Втората част от това е, че електромобилите са силен попътен вятър за нас, защото те насърчават промяна. Платформа като нашата винаги се стреми към промяна на пазара,” казва Тан.

Устойчивостта ще е едно от многото неща, които ще бъдат в програмата на Тан, тъй като планира да листне компанията на борсата в следващите 18 – 24 месеца. На фона на регионалното разрастване, AI подобренията и придобиванията едно нещо е сигурно — този процес ще е динамичен.