Колкото и да отричат специалистите по „Човешки ресурси“, външният вид е изключително важен за постъпването на работа и граденето на кариера. Това казват в своята книга психолозите Стивън Мартин и Джоузеф Маркс.

В своя труд, озаглавен Messengers: Who We Listen To, Who We Don't And Why, авторите разказват как хората реагират на визуалните сигнали за статус. За да докажат своите умозаключения, те провеждат куп изследвания, пише The Economist.

Например, Мартин и Маркс предлагат да поразсъждаваме защо пешеходците три пъти следят за нарушение на правилата за движение по пътищата човек в костюм, отколкото такъв в дънки. И защо шофьорите по-рядко натискат клаксона, когато пред техния автомобил има друг, но от престижна марка.

Авторите твърдят, че хората са склонни да уважават хората с определени физически характеристики. В едно от проведените изследвания на хора са били показвани снимки на мъже-консултанти по бизнес със сходно облекло и лица с маски.

По-високите мъже били възприемани по-позитивно от гледна точка на лидерски умения в екип. Други изследвания потвърждават: по-високите и привлекателни мъже печелят повече, отколкото техните по-ниски и непривлекателни колеги.

В книгата си Мартин и Маркс отбелязват, че хората с определен тип външност е по-вероятно да получат повишение. Предполага се, че те изначално са по-компетентни, отколкото останалите.

Изследванията показват още, че мъжете с квадратна форма на лицето по време на събеседване договарят по-висока заплата, отколкото хората с по-кръгли лица.

В друго изследване италиански учени са изпратили CV-та до различни работодатели – със снимки и без. Кандидатите, които може да се определят като привлекателни, имали 20% по-високи шансове да отидат на събеседване, отколкото онези, в чието CV няма снимка.

Ситуацията е различна за мъжете и жените. При CV със снимка на непривлекателен мъж контакт за интервю е осъществен в 26% от случаите. При дамите този показател пада до 7%.

Защо трябва да се застоите поне три години на първата си работа?Този съвет идва не от кой да е, а от Джак Ма

Ситуацията изглежда неприятна за жените, които се опитват да се изкачат нагоре по кариерната стълбица, казват авторите на книгата.

Те правят едно изследване на тема как се избират ръководители. При избор между двама подходящи кандидати за управление на успешна компания Съветът на директорите по-скоро ще избере лидера, който изглежда по-малко егоистичен и користен. Ако компанията има проблем, кандидатът с външност на нарцис има повече шансове.

Мартин и Маркс споменават явлението "ефект на ореола". Ако човек (или компания) има висока оценка по една характеристика, той получава добри оценки по всички направления. Казано по-просто, мениджърите делят служителите на „добри“ и „лоши“.