Милиардерът Ричард Брансън притежава толкова много компании, че е споделял, че му е трудно да ги следи всичките. Състоянието му се оценява на над 5 млрд. долара, а той има сериозната репутация на успял човек.

В кариерата на Брансън обаче е имало и доста грешни решения и неуспехи. Ето няколко примера за провалите в неговата кариера и уроците, които можем да научим от тях.

1. Когато първата му компания не печели пари.

Брансън напуска училище през 1967 г. на 16-годишна възраст, за да основе първата си компания – ученическо списание. Той искал списанието да стане гласът на неговото поколение. Изданието успява да направи интервюта с известни личности, но не и да спечели пари. Парите скоро стават проблем за начинаещия издател.

Ако се бе придържал към първоначалния си план, Брансън може би щеше да фалира. Вместо това той решава да бъде гъвкав и се насочва към нова територия, която в крайна сметка се оказва доста по-успешна - музиката. Брансън започва да продава музикални плочи, за да събира средства за списанието и в крайна сметка бизнесът му се разраства до оценявана на 1 млрд. долара звукозаписна компания на име Virgin Records.

2. Когато Virgin Atlantic Airlines почти фалира преди още да е започнала дейност.

Брансън основава Virgin Atlantic Airlines през 1984, за да осигури на пътниците по-добри условия. Той вижда голяма възможност в този бизнес, но имал малко опит, а неговото ново начинание почти се проваля преди да стартира.

По време на първия полет на единствения самолет на Virgin, Boeing 747 взет под наем, ято птици влиза в двигателя, причинявайки сериозни щети. Авиокомпанията не можела да бъде сертифицирана да превозва пътници без работещ самолет, а в същото време не можела да получи пари, за да поправи самолета, ако не е сертифицирана.

Вместо да се паникьоса или откаже, Брансън остава оптимист. Той действа бързо, преструктурира компаниите си и изтегля пари от други свои бизнеси, така че самолетът да бъде поправен бързо. Неговата компания е сертифицирана, а първият полет на Virgin от Гетуик до Нюарк е успешен.

3. Когато компанията му за газирани напитки фалира.

Virgin отново навлиза в нова територия през 1994 г. с основаването на Virgin Cola. Компанията произвежда напитка, която има за цел да се конкурира с Coca-Cola и Pepsi.

Началото изглежда обещаващо, но не след дълго става ясно, че Virgin Cola не се продава. Напитката приличала прекалено много на другите напитки, за да има собствена идентичност. Компанията фалира след няколко години, от което Брансън научава ценен урок – ако не си уникален, няма да те забележат.

4. Когато почти не загива по време на опита си за околосветско пътешествие.

Личните амбиции на Брансън са почти толкова големи, колкото и професионалните. Той е опитвал да постави няколко световни рекорди и е първият, прекосил Атлантическия океан в балон с горещ въздух.

Околосветското му пътешествие обаче не толкова успешно. След като губят по-голяма част от горивото си, Брансън и неговият помощник пилот се озовават над Тихия океан, брулени от сериозни ветрове. На фона на липсата на надежда за оцеляване, те оценяват шансовете си на едва 5%. Брансън казва, че имали два избора - или да се оставят на съдбата, или да се опитат да достигнат Северна Америка.

В крайна сметка успяват да се спасят, а от това преживяване Брансън научава стойността на това да не се предаваш.

5. Когато Virgin Cars не успява.

Virgin Group може да се похвали с доста успехи при самолетите и влаковете, но при автомобилите е малко по-различно. През 2000 г., Брансън решава да основе Virgin Cars, онлайн бизнес, който има за цел да промени начина, по който се продават коли. Компанията започва силно, но малко след това губи инерция и фалира в рамките на няколко години.

Брансън отчита като причина за неуспеха това че не се концентрирал върху правилното нещо. В ретроспекция той решава, че това, което е трябвало да се промени по отношение на автомобилната индустрия, е не начинът по който се продават коли, а това с какво се задвижват те. Оттогава Брансън инвестира сериозно в създаването на по-устойчиви екологични горива.

Той също така започва да прилага ново правило при всичките си компании. “Не може да има печалба без добре дефинирана цел.”

6. Когато купувачите не казаха „да“ на булчинските му рокли.

Брансън навлиза на няколко пъти без успех в модната индустрия. Той е имал компания за дрехи, козметична марка и дори марка бельо, която трябваше да се конкурира с Victoria’s Secret.

Вероятно най-изненадващото модно начинание на Virgin остава Virgin Brides, бутик за булчински рокли, който отваря врати през 1996 г. Брансън обръсва брадата си и облича една от роклите на старта на компанията, но неговата краткотрайна кариера на модел не успява да генерира продажби.

Множеството опити на Брансън да наложи Virgin в модната индустрия отразяват готовността му да се проваля. Той не се отказва лесно от проектите си, но и не се притеснява, когато нещата не се получат според очакванията. Той просто започва отначало с нов подход.

7. Когато потребителите не сваляха музиката на Virgin Digital.

Virgin Digital стартира дейност през 2005 г. Това бе сайт за сваляне на музика по подобие на iTunes. Платформата на Брансън можеше да се похвали с огромно количество музика. Тя също така предлагаше абонаментна услуга за дигитална музика, която предшестваше появили с по-късно платформи като Spotify.

За съжаление, това което Virgin Digital нямаше бе iPod. Компанията се бори срещу Apple и сайтовете за пиратска музика в продължение на две години преди да спре дейност през 2007 г. Загубата припомня на Брансън, че винаги е по-добре да си проправиш собствен път, вместо да върви по стъпките на други компании.

Всички се провалят. Хората, които се провалят най-много, успяват.

Всеки един от провалите на Брансън можеше да опропасти кариерата му, ако той го бе позволил, но отличителната черта на истинския предприемач е способността да се адаптира към променящите се обстоятелства.