Кариерните инфлуенсъри - новите лидери на мнение в LinkedIn и TikTok

1419
Кариерните инфлуенсъри - новите лидери на мнение в LinkedIn и TikTok

© pexels.com

Месец след началото на пандемията от коронавирус Сиси Шией, която е адвокат, специализиран в защитата на личните данни, отбелязва „най-лошия си рожден ден“. Тя е депресирана и се страхува да излезе. За да отпразнува рождения си ден, решава да си вземе почивен ден. Използва го, за да направи нещо по-различно. И това различно нещо се изразява в заснемането на първото ѝ Tik Tok видео, пише Мей Райс, фрийланс редактор и репортер от Чикаго, в Business Insider.

В Tik Tok видеото Шией шеговито сравнява напрегнатия си живот в режим на дистанционна работа със спокойните и щастливи часове в Zoom, когато може да види приятелите си от маркетинг отдела. Към днешна дата то е натрупало близо милион гледания и почти 7 000 споделяния.

Окуражена от отклика, Шией продължава да публикува видеа, свързани с работата си. В тях споделя кариерни съвети за младши адвокати и разказва вицове. Така натрупва над 400 000 последователи в социалната мрежа.


Младата жена е пример за това, което се случва в интернет по време на пандемията. Останали у дома, без колеги край себе си, много хора започнаха да се оплакват от положението си, да клюкарстват и да се изказват по различни теми.

Хаштагът #careertiktok например, с който създателите на видеа споделят информация за заплати и ежедневни влогове за работата си, има повече от 1,5 милиарда показвания, а според LinkedIn повече от 13 милиона потребители на LinkedIn имат профили, зададени в „creator mode“ за да получат повече видимост за своите публикации.

Този нов феномен, който служи като охладител на страстите, бележи промяна в начина, по който хората споделят за работата си в интернет. На мястото на добре познатите публикации за успеха в кариерата се появяват по-откровени и честни видео съобщения, които са свързани с ежедневния работен живот. Говори се за проблеми, които някога са били табу - като прозрачност на заплащането, дискриминация и др.

Google напазарува за 100 млн. долара в битка за надмощие с TikTokСделката по придобиването на стартъпа Alter е сключена преди два месеца, но се обявява сега

Този тип социална активност обаче крие рискове. Някои работници са имали проблеми с работодателите си. Както Джъстин Уелш, инфлуенсър в LinkedIn, който открито говори за соло предприемачество - когато човек създава бизнес и го управлява сам, без да има служители.

Трябва да балансирате между това да сте интересни, уникални, противоречиви, предизвикателни, поляризиращи, с това да сте наясно как вашето послание ще бъде прието на пазара. Това е много, много трудно, казва Уелш.

Голямото разместване

В началото на пандемията хората останаха у дома, за да работят. Това ги тласна към платформите на социалните медии. Свалянето на Tik Tok приложението отбеляза рекорди. В него се оформиха различни нишови общности. Много хора заради прегаряне, стрес и проблеми с психичното здраве заляха LinkedIn с “уязвими” публикации. Последваха и съкращения в много компании. Така се заражда и т.нар. от Уелш „двустранен натиск“ -  натиск хората да работят от домовете си, които никога не са били предназначени да бъдат офиси, и едновременно с това да стимулират приходите на своите работодатели в трудна ситуация икономика.

Пандемията премахва и “допълнителните привилегии”, казва Шией - безплатни вечери за клиенти, приятелски отношения с колеги и празнични партита – те правеха много работни места поносими.
 

@cecexie Replying to @stephaniegodoyart ♬ original sound - cece

 

След вдигането на ограниченията заради Covid-19 хората продължиха да имат огромен апетит за съдържание, свързано с работата. Пазарът на труда, от своя страна, насърчи мнозина да потърсят кариерна промяна - това доведе до Голямото напускане.

Според едно американско проучване няколко професионални сфери отбелязват най-висок ръст на напусканията през 2021 г. При много от тях през 2020 г. е регистрирано високо ниво на смъртност, тъй като изискват личен контакт - работници в транспорта и логистиката, хранително-вкусовата промишленост и селското стопанство.

Причина номер едно, поради която служителите напускатТози проблем е съществувал винаги. COVID-19 само ни накара да го осъзнаем

Проучване на Pew Research, проведено през февруари 2022 г., установи, че 53% от анкетираните хора, които са напуснали работа през 2021 г., също са променили своята професия или сфера на дейност работа. Дан Спейс, бизнес партньор в областта на човешките ресурси, който управлява акаунта в TikTok @dan_from_hr, каза, че гледа на Голямото напускане - или както много хора сега го наричат ​​Голямото разместване, като на изместване на кариерата на пътя на избора, а не на шанса.

Търсенето на задълбочена информация за работното място, продиктувано от тази промяна на нагласата, отредиха място на нови роли в социалните мрежи. Сред тях е тази на кариерните инфлуенсъри.

Всеки кариерен инфлуенсър има своите лични причини да споделя за работата си в онлайн пространството. За Шией това са условията за работа за навлизащите на пазара адвокати като нея. За Уелш мотиватор е желанието да изгради лична марка.

Тези инфлуенсъри също така забелязват, че споделянето на работно съдържание зад кулисите предизвиква ангажираност.

Колко печелят кариерните инфлуенсъри?

Търсенето на видеа с #careertiktok се отрази върху крайните резултати на авторите им. Те успешно продават продукти, курсове, книги и консултантски услуги.

Уелш например популяризира комбинация от курсове и консултантски услуги на своята аудитория в LinkedIn, което му помогна да направи 3 милиона долара от август 2019 г. насам – т.е. близо 1 милион долара годишно.

Кариерните инфлуенсъри също така правят пари от партньорства с марки: коментаторът на корпоративната култура на TikTok, Corporate Natalie, наскоро си партнира с HR-tech платформата Paycom в телевизионна кампания.

Тъй като не всеки има време да създава свое собствено съдържание, успехът кацна на рамото и на много писатели в сянка. Един такъв писател е Vox. На месец тя взима от клиент 800 долара, а за по-продължителни ангажименти - до 9000 долара.

Топ 5 на най-влиятелните инфлуенсъри за 2022 За да станеш известен и за да бъдеш запомнен, е нужно нещо повече от показване на най-новия танц в TikTok

Кариерните инфлуенсъри не останаха незабелязани от някои платформи. Те се превърнаха в ценен актив, който привлича хората. През 2021 г. LinkedIn обяви, че изгражда вътрешен екип за набиране и подкрепа на творци в платформата. От създаването си този екип насърчава публикуването на автентично, образователно съдържание за кариера в платформата.

Внимавайте какво споделяте

Споделянето на подробности за работното място онлайн може да помогне на творците да изградят аудитория и да помогнат на своите последователи да открият нови кариери, но върви ръка за ръка с риск от обратна реакция.

Малцина знаят това по-добре от Брейдън Уолейк, главен изпълнителен директор на маркетинговия стартъп HyperSocial. Той е известен също като „плачещия главен изпълнителен директор“. След като освободи двама служители през август, той публикува своя снимка в LinkedIn със сълзи, стичащи се по лицето му.

Шеф уволни служители, след което плака за тях Ръководителят си пуснал селфи с насълзени очи

„Просто искам хората да видят, че не всеки главен изпълнителен директор е хладнокръвен и не се интересува, когато трябва да съкращава хора“, пише той в публикация. По-късно мнозина я определиха като „отвратителна“ и „самоцелна“.

Споделянето на работна информация също така може да ви струва скъпо. Някои служители биват уволнявани след публикации.

Българският бизнес

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg