Леброн Джеймс, считан от мнозина за един от най-великите баскетболисти в света за всички времена, е спечелил 272 млн. долара до момента в кариерата си.

Неговият договор с Лос Анжелис Лейкърс ще му донесе нови 117 млн. долара до 2022 г.

Славата му, както и инвестициите, които той прави през годините, му се отплащат и за никого няма да е изненада, ако след време Леброн е един от малкото милиардери в света. (бел. ред. първият баскетболист милиардер е Майкъл Джордан).

В наскоро публикуваната биография на Джеймс журналистът от ESPN Браян Уиндхърст, който отразява кариерата му от гимназията до днес, посочва най-добрите финансови решение на Леброн Джеймс в живота му.

Само за миналата година Джеймс е спечелил 89 млн. долара, но забележете – 36 млн. долара от тях са от заплата и 53 млн. долара от рекламни договори. Ето и топ 4 на най-добрите инвестиции на Краля:

Да избере Nike вместо Reebok и Adidas

Още преди драфта за влизане в НБА, Леброн е суперзвезда. И то такава, че трите най-големи компании за спортна екипировка – Nike, Adidas и Reebok, се борят за подписа му. 17-годишният баскетболист получава оферта от 60 млн. долара от Adidas, 87 млн. долара от Nike и 115 млн. долара от Reebok.

През 2002 г. Nike е водещ бранд в света на НБА - след партньорството, което сключва с Майкъл Джордан. Мечтата на Джеймс е да носи същата марка маратонки, затова той се отказва от 28 млн. долара.

От своя страна, Reebok има договори по онова време със звезди, като Шакил О'Нийл и Алън Айверсън, както и тенис звездата Винъс Уилямс.

След множество срещи и полети с частни самолети до различни краища на САЩ, Леброн прави своето решение – той се спира на Nike, въпреки по-изгодното предложение на Reebok.

Днес Reebok не спонсорира нито един баскетболист в лигата, а Леброн наскоро подписа доживотен договор с Nike, който може да му донесе 1 млрд. долара.

Да поискаш дял от Beats by Dre

През 2006 г. Джими Йовийн и Андре Йънг, известен ни като Доктор Дре, стартира компания за музикални слушалки, наречена Beats By Dre.

Двата основатели държат да привлекат Леброн Джеймс към отбора, тъй като началото за бизнеса им е трудно.

Джеймс проявява интерес към партньорството, но звездата не просто иска да си осигури типичната сделка с рекламодател, а нещо повече.

Той и бизнес мениджърът му Маверик Картър се договарят както за традиционната форма на реклама, така и за малък дял от собствеността на компанията, а това се превръща в една от най-добрите сделки на Леброн Джеймс.

Картър, който така и не завършва университет, често казва, че получава диплом от Университета на Nike, след като кара стаж в компанията.

Уиндхърст посочва, че заради близките отношения на Картър с Джеймс, бизнесменът е установил контакти с личности, като Уорън Бъфет. Последният неведнъж е казвал, че Леброн Джеймс „има ум за правене на пари и схваща нещата“.

Джеймс и Картър знаят, че брандът „Леброн“ е много силен. Ето защо те искат част от собствеността на компанията, която ще рекламират.

През 2008 г. по време на Олимпийските игри Леброн Джеймс е в отбора на САЩ. Beats by Dre не са официален спонсор на игрите, но Картър и Джеймс съставят маркетингов план.

Отборът на САЩ по баскетбол е със звезден статут по време на игрите. Според Уиндхърст именно Картър казва на Леброн да подари по един чифт от слушалките на всеки от съотборниците си. Баскетболистите влизат и излизат от залата, а медиите и феновете винаги са около тях.

И ето така тези 15 високи мъже, носещи Beats By Dre, можеха да бъдят видяни навсякъде – от залата до олимпийското селце.

По-късно Apple купува компанията за 3 млрд. долара, а от сделката Леброн печели 50 млн. долара!

Инвестицията в Blaze Pizza

Големите брандове за фаст фууд отделят значителни суми пари, за да привлекат известни спортисти. McDonald's е бил рекламиран, както от баскетболистите Майкъл Джордан и Лари Бърд, така и от сестрите Уилямс.

Джеймс също беше рекламно лице на McDonald's до 2017 г. Именно тогава той отказва да поднови договора си за 15 млн. долара годишно, за да се съсредоточи върху веригата пицарии Blaze Pizza.

Подобно на сделката с Beats By Dre, Джеймс купува дял от компанията срещу влиянието, което той има, както в социалните мрежи, така и на игрището. Първоначалната инвестиция на Джеймс не ни е известна, пишат от Market Watch, но се знае, че от компанията са му предоставили две от заведенията си.

Днес, според информация на Forbes, Джеймс вече разполага с 21 заведения на франчайз.

Благодарение на Джеймс, Blaze Pizza се развива толкова бързо, че наскоро беше обявена за най-бързо разрастващата се верига за бързо хранене в САЩ. Днес инвестицията на Джеймс вече се оценява на 40 млн. долара, пише ESPN.

“Помислих си, че кой не обича пица? Аз лично не познавам нито един човек, който да не харесва пицата“, казва Леброн Джеймс.

Да купиш 2% от Ливърпул

Леброн Джеймс мечтае някой ден да притежава отбор от НБА. Понеже гладът му за спортен отбор не може да бъде задоволен, той се насочва извън НБА и поглежда към Европа.

През 2011 г. Джеймс купува миноритарен дял от Ливърпул.

Днес стойността на Ливърпул вече е 1.9 млрд. долара, след като тимът спечели последното издание на Шампионската лига. Делът на Джеймс пък се оценява на над 30 млн. долара.

След покупката на процента от тима, Джеймс пътува до Ливърпул, за да наблюдава наживо техен мач. И познайте какво – Леброн се среща с всеки от футболистите и им подарява слушалки на Beats by Dre. Велико, нали?