Само за две години Джони Буфърхат превръща платформата си за хостинг на онлайн конференции Hopin в компания, която се оценява на над 5 млрд. долара.

Той има над 500 служители, но с някои не се е срещал никога, а никой от тях не работи от централен офис.

Според класацията на най-богатите британци на Sunday Times 27-годишният Буфърхат в момента е най-младият милиардер във Великобритания, който не е наследил състоянието си. Наскоро Hopin набра 400 млн. долара от частни инвеститори, което определи на компанията пазарна оценка от 5.65 млрд. долара.

Той обаче обича да прави нещата по-различно.

"Това, че сме изцяло дистанционна компания ни позволява да правим неща, които други компании не са успявали да правят преди," обяснява пред BBC Джони Буфърхат от поредното си наето от Airbnb жилище в Барселона.

Освен че няма постоянен офис, този предприемач няма и постоянен дом.

Той е дигитален номад, който се мести от едно жилище под наем в друго, управлявайки компанията си от там, където се намира.

Двамата студенти, които се изправиха срещу Coca-Cola и PepsiСтудентите Мирко Вийгерт и Лоренц Хампл решили да създадат собствена компания за безалкохолни напитки тип кола, но нямали никаква идея как се произвежда газираната напитка

"Преди 10 години това не можеше да се прави, защото софтуерът не беше достатъчно добър, а изпращането на имейли напред-назад не върши работа," казва Буфъртхат. Това не е идеологическо решение, добавя той. Дистанционната работа просто се оказва по-ефективна, докато компанията се разраства със светкавични скорости.

Идеалният момент

Hopin стартира през 2019 г. само с шестима служители, но се разраства значително по време на пандемията, след като локдауните на практика спряха индустрията на организирането на конференции.

Hopin се намесва, за да предложи онлайн алтернатива. Подобно на Zoom, компанията се оказва, че разполага с подходящата технология в подходящия момент.

Платформата е била домакин на над 80 000 събития от 2020 г., работейки с организации и компании, като ООН, НАТО, Slack и Unilever.

Буфърхат няма непосредствени планове да променя този модел на дистанционна работа, който досега служи на компанията толкова добре. Всъщност, той дори е развил уникална култура на дигиталната компания, която да го подкрепя.

Това е модел, който може да покаже как повече компании се основават и ръководят в бъдеще.

Веднъж в месеца Hopin провежда среща на всичките 500 служители в своята платформа, която Буфърхат оприличава " повече на телевизионна игра".

Когато става въпрос за практическите ползи от работата, докато служителите физически не са заедно, Hopin се възползва от базирания на облачните технологии софтуер за сътрудничество: Microsoft Teams, Slack, платформата за видео съобщения Loom, Figma (за дизайерска работа) и Notion (което позволява споделянето на информация в Wiki бележки).

В платформата Slack има ботове, които веднъж в месеца групират по двойки на случаен принцип колеги за онлайн кафе (в опит да се заменят разговорите до машината за вода в офиса).

Hopin също така провежда ежемесечно проучване сред служителите, за да види кои сфери от работата трябва да се подобрят.

Буфърхат смята, че след пандемията ще има апетит за това колеги да се срещат лично с цел социално общуване, но за работата вероятно няма да е необходимо, защото инструментите им за продуктивност са много добри.

"Дистанционната работа също така ни позволява да наемаме талантлив служители от цял свят, което е необходимо, когато се разрастваш бързо", добавя той.

„Това ме направи различен човек“

Личната история на Буфърхат е завладяваща – идеята му за Hopin се ражда от болест.

Неговото семейство е от Ливан, но той е роден и е израснал в Австралия, преди да се премести в Лондон като тийнейджър.

Буфърхат пътува с приятелката си из Югоизточна Азия през 2015 г., след като получава диплома по машинно инженерство от Манчестърския университет.

По време на тези пътувания обаче се заразява със заболяване, което потиска имунната му система. След като се връща в Лондон, остава на легло в продължение на четири месеца.

"Това ме направи различен човек", спомня си Буфърхат. "Не можех да изляза от дома си, повръщах постоянно, а умората, която изпитвах, беше наистина много голяма. След повече от година в това положение вече не смятах, че мога да продължа да живея такъв затворен живот."

Той смята, че може до известна степен да общува онлайн, благодарение на социалните медии и YouTube, но изпитва затруднения с бизнес контактите и усеща, че кариерата му върви стремглаво надолу.

Тя създава бизнес с идея, дошла по време на махмурлукСофи Трелс-Тведе създава популярните ластици за коса Invisibobble, когато е на 18 години

Буфърхат може да върши работа като програмист на свободна практика, за да се издържа финансово, но чувства, че е в задънена улица.

Участието в уебинари и видео конференции е едно от нещата, които той може да прави, докато е прикован към леглото, но Буфърхат разбира, че не може да се среща с хора и да създава нови контакти, което, според него, е от ключово значение за прогреса.

"В един уебинар може да има 1 000 души, но на практика само двама души говорят и дори не можеш да видиш още кой друг гледа заедно с теб," спомня си Буфърхат.

Неговото решение е да програмира първата версия на Hopin, която е проектирана като интерактивен инструмент за присъстващи на онлайн събитие, който им позволява да се свързват с другите присъстващи посредством съобщения и отделяне в онлайн стаи.

Междувременно, той успява да подобри здравословното си състояние, експериментирайки с различни начини на хранене.

"Поглеждайки назад, болестта ми даде втори живот и даде мисия да направя света по-малко място, като сближавам хората."

През 2019 г. той вече се чувства достатъчно добре, за да пусне продукта, който е разработил, докато е затворен в дома си.

Буфърхат въобще не предполага, че ще настъпи глобална болест в лицето на COVID-19, която ще доведе до масовото му използване и успех.