„Не се възползвайте от мен, защото ще ви стисна за гърлото. Вие се нуждаете от работата, не аз!“, написал петролният и газов магнат Едуард Майк Дейвис до служителите си на 13 януари 1978 г., пише CNBC.

Дейвис – бивш шофьор с голяма находчивост, който създава бизнеса си с пари от развода си, се славел с пиперливия си език. Офис стенограмите от времето му като генерален директор на Tiger Oil са, меко казано, прями, спечелвайки му титлата „най-мрачния шеф в света“.

На 26 септември New York Times съобщи, че Дейвис е починал на 18 септември, на 85 години, в дома си в Лас Вегас от усложнения вследствие на рак на простатата, но той дълго време ще бъде помнен със суровата си мъдрост.

Въпреки че компанията му подаде молба за защита от банкрут през 80-те години на миналия век, когато американският петролен сектор се срина на фона на глобалния спад на цените на петрола, мемоарите му привлякоха внимание няколко десетилетия по-късно, когато бяха публикувани в блога Letters of Note.

Макар че Дейвис определено не е допринасял за доброто настроение в офиса и не е бил привърженик на политиката на отворените врати, мемоарите му включват много съвети, които продължават да намират приложение на работното място и в отношенията между работодател и служител.

Независимо дали шефът ви е кисел или не, имайте предвид тези съвети, ако искате един денда станете шеф.

1. Ефективната комуникация е ключът

„Това е бизнес офис. Цялата кореспонденция и другите неща, свързани с този офис, ще бъдат написани на пишеща машина. Писането на ръка отнема много повече време от писането на машина. Губите времето си, но по-важното е, че губите моето време. Ако не можете да пишете на машина, по-добре се научете“.

Извод: Ако не сте запознати с най-новите технологии за комуникация, дърпате назад себе си и компанията си. Това означава да зарежете имейла и да започнете да учите Slack, Convo или друго приложение за бизнес чат.

2. Не вонете (в буквален и преносен смисъл)

“Всеки, който допусне космите му да израснат под ушите, така че да ги виждам, значи не се мие. Ако не се мие, значи вони. Ако вони, значи не искам този кучи син да се навърта около мен“.

Извод: Чистотата е от ключово значение. Обличайте се за работата, която искате, а не за работата, която имате. Причината да има толкова много клиширани изказвания за външния вид е, че той има значение.

Накарайте хората да ви забележат по правилните причини (а не заради мръсната ви коса), като поддържате добра лична хигиена и се обличате подходящо за работата си.

3. Офисът не ви е всекидневната

„Мебелите в този офис са скъпи. Не си качвайте краката отгоре! Плащам ви, за да работите, не се свличайте на стола си с крака на бюрото или масата“.

Извод: Независимо дали използвате стол, стоящо бюро или топка за баланс, опитайте да изглеждате в работно настроение. Не позволявайте на никого да си помисли, че щом сте се облегнали назад със слушалки в ушите, значи сте потънали в дебрите на Netflix.

4. Работното време е за...работа

„Предлагам ви да си купите достатъчно цигари, които да държите тук, за да пушите, защото, за Бога, няма да ходите да си ги купувате в моето време“.

Извод: Днес пушенето в повечето офиси е забранено, но идеята на Дейвис е да използвате времето си, за да работите, а не да вършите лични неща. Макар да е необходимо да правите почивки понякога – редица изследвания показват, че работата до последни сили без почивка е непродуктивна, да се появите в офиса с три пазарски торби, след като сте били на шопинг в обедната почивка, също не е добра идея.

5. Не псувайте, дори всички останали да го правят

„Аз псувам, но тъй като аз съм собственик на тази компания, това е моя привилегия и това не означава, че служителите ми могат да правят същото. Това ме отличава от вас и искам така да си остане. Абсолютно забранено е който и да е служител в този офис, независимо мъж или жена, да псува“.

Извод: Псуването е непрофесионално. И както ви е казвала майка ви, когато сте били деца, само защото всички останали го правят, не означава, че е ок. Внимавайте какъв език използвате в офиса. Не знаете кога ще бъде дочути от някой на висок пост.

6. Никакви извинения

„Не искам никакви извинения от никого. Не плащам на хората за извинения, плащам ви за резултати. Ако не можете да свършите работата по начина, по който искаме да я свършите, намерете си друга работа, защото ние знаем какво е необходимо за постигането на напредък“.

Извод: Бъдете проактивни. Бъдете постоянни. Бъдете позитивни. Ако се натъкнете на проблем, опитайте да намерите решение сами, вместо да се обръщате към някой друг да го разреши. Работодателите ценят хората, които могат да поемат отговорност и да разрешат проблема. И ако можете да го направите, без да се оплаквате, ще ви ценят още повече.