Да не играете срещу пазара е едно от основните инвеститорски правила, неспазването на което често може води до тотални загуби за инвеститорите.

За щастие у нас не особено опитните инвеститори са защитени срещу често изкушаващите ги възможности да "скъсят" дадена акция просто поради факта, че "късите продажби" все още не са разрешени. А посоката на пазара е една и тя е - "нагоре".

Дали акциите на дадена компания са скъпи, или не, зависи от индивидуалните разбирания, и възприемането им за такива не означава, че не могат да станат още по-скъпи.

Най-лошото което до момента можеше да се случи на родните инвеститори е да продадат акциите на закупени от тях компании на относително ниски цени и да изтърват по-нататъшното им повишение, което макар и "болезнено" се преживява, за разлика от значителните финансови загуби, които инвестиращите на развити пазари често се налага да преживяват.

Като изключително подходящ пример в тази насока могат да се посочат акциите на щатската компания произвеждаща джобни компютри - Research In Motion Ltd.

Последния път, когато акциите на компанията се повишиха до рекорд преди година и се видяха скъпи на инвеститорите, голяма част от тях прибегнаха до къси продажби.

Резултатът бе болезнен за "мечи настроените", като в следващата една година акциите им утроиха стойността си. В същото време се получи ефекта на лавината, като закриването на късите позиции доведоха до последващо силно повишение при тях.

През изминалата седмица акциите на компанията отбелязаха нов исторически максимум повишавайки се над 100 долара за брой.

И дори и след силното повишение при акциите на компанията, анализаторите предупреждават, че може да не е добра идея те да се скъсяват.

Причината за това е очевидна. Компанията се развива изключително добре, като за изминалото първо фискално тримесечие приходите и са се повишили с 76% на годишна база.

И докато компанията продължи да превишава средните очаквания на анализаторите със своите резултати, очакванията са възходящия тренд да продължи.

Естествено риска от корективно поевтиняване, както и от евентуален силен спад след не особено удовлетворителни резултати се запазва, но това определено не би смутило дългосрочните инвеститори, които са свикнали на подобен род прояви и на това, че пазара не може да върви само нагоре.

Към момента акциите на компанията се търгуват при съотношение цена-печалба от 78, срещу 31 преди година, както и 43 за конкурента Apple.

Анализатори прогнозират, че е възможно пазара на мобилни устройства с достъп до е-mail и интернет да нарасне осем пъти през следващите четири години, а тези на Research In Motion да достигнат 48 млн. през 2011 година от 6.4 млн. през 2007 година.