Изпратили сте CV-то си на около 100 фирми, но не ви се обаждат за интервю. Вие се чудите каква е причината. Обяснението е просто - в момента много хора търсят работа. Ако скоро сте преглеждали най-популярните български сайтове за работа, сигурно сте забелязали, че обявите за офис служители са четени около 1 000 пъти и то в рамките на деня, в който са пуснати.

В условията на финансова криза, много хора загубиха работата си, а други са недоволни от тази, която имат в момента и търсят по-добра възможност.

Ако преди година беше достатъчно да пуснете някакво CV, дори и без мотивационно писмо или снимка, и почти със сигурност ви викаха на интервю, днес това не е възможно. За една офис позиция, за която се изкисват определени умения (компютърна грамотност и английски език), но не и тясна квалификация, работодатели споделят, че получават по над 100 CV-та в рамките на 2-3 дни.

Това означава, че за да попаднете в списъка на тези, които изобщо ще стигнат до интервю, трябва да се постараете вашата кандидатура да направи впечатление.

Подобна е ситуацията в момента не само у нас, а и в чужбина. В тази връзка, от американския портал CareerBuilder очертават десетте най-вероятни причини, да нямате успех в търсенето на работа:

1. Не пишете мотивационно писмо

Най-лесно е просто да натиснете бутона "Кандидатствай", който машинално изпраща вашето CV, без да си направите труда да драснете няколко реда на работодателя, камоли да пишете мотивационно писмо. Някои работодатели изрично подчертават в обявата си, че очакват такова писмо от кандидатите, а други не, но съветът на експертите е да изпратите такова. Причината вече бе спомената по-горе - работодателите получават много CV-та и трябва да се постараете да изпъкнете.

2. Мотивационното ви писмо е шаблон, който изпращате на всички

Вие може и да ползвате един модел на писмо, но добавяйте на съответното място по един-два реда, които са свързани с конкретната позицията. Подчертайте какви са вашите способности и квалификации, които ще ви помогнат точно на този пост и непременно покажете, че сте се запознали с дейността на фирмата. Работодателят иска да види, че вие сте се запознали с неговото предложение и то ви интересува.

3. Networking

Или казано по нашенски - нека всички ваши роднини и познати да разберат, че търсите работа. Използвайте и сайтове, като Facebook и LinkedIn - не знаете, от къде може да ви изненада някоя възможност.

4. Отчайвате се

Изпратили сте автобиографията си няколко пъти, но не са ви поканили на интервю. Не се отчайвайте и не отлагайте. Отделете си по един час всеки ден, в който да изпращате CV-та. Ако наистина не ви върви, отделете повече време и разгледайте CV-то си - може би не е достатъчно добре написано и трябва да го подобрите. Уверете се и че снимката, която сте прикрепили е подходяща.

5. Търсите само на едно място

Не се съсредоточавайте само в един сайт за обяви, търсете и други начини. Много добра идея е да разгледайте сайтовете на самите компании (такива, за които бихте искали да работите). Големите фирми имат секция, като Careers, Join us и т.н., където можете да влезете в директен контакт с тях.

6. Не проучвате

Рано или късно ще получите обаждане и ще ви поканят на интервю. Задължително преди да отидете обаче, трябва да направите малко проучване за компанията. Не можете да се оправдаете с липса на време - в днешно време е достатъчно само да напишете името на фирмата в Google и да кликнете. Експерти споделят, че изключително лошо впечатление на работодателя прави това на въпроса „Знаете ли с какво се занимава фирмата?", вие да отговорите с „Ъъъъ, не"

7. Губите си времето

Изпращате CV-то си на всяка една обява, като четете само по диагонал описанието. Мислите си, че това е активно търсене, но всъщност не е, дори е доста глупаво. Вместо да изпратите 30 кандидатури без дори да прочетете обявите до края, разгледайте ги по-внимателно, изпратете само на тези, които наистина си заслужават (дори и да са 2-3), но ги направете по-персонални, като прикрепите мотивационно писмо или се представите накратко в имейла.

8. Втори шанс

Сигурно ви се е случвало да видите една обява два пъти. Когато работодателят не намери подходящи кандидати, той пуска обявата отново след време и започва нова серия интервюта. Не се обезкуражавайте с „Аз вече съм кандидатствал/а в тази фирма, явно не са ме харесали." Изпратете отново CV. Ако първият път е било без мотивационно писмо, сега непременно прикрепете такова. Така показвате и че тази позиция наистина ви интересува, а в крайна сметка най-лошото, което може да ви се случи е да не ви потърсят, но това вече сте го преживявали.

9. Разсейвате се

Както казахме и в точка 4 - трябва ви дисциплина. Определяте един час на ден, в който ще се занимавате с търсене на работа и го правите. В този един час (или повече) не си четете личната поща и не зяпайте снимки на ваши познати във Facebook - използвайте времето само по предназначение!

10. Не използвате телефона

В много обяви е посочен телефон за връзка, но вие си казвате „Защо да звъня, нали пускам CV по мейла." Колкото и да се развиват технологиите, едно нещо не се е променило и няма да се промени скоро - личният контакт е най-важен. Естествено, вие не можете да се обадите на всички обяви, но ви съветваме да ги степенувате по важност - има предложения, които изглеждат ОК, има такива, които са много добри, a oт време на време, ще попаднете и на много добри оферти, предлагащи добро заплащане и от престижен работодател.

Ето в такива моменти, трябва да положите по-специални усилия. Освен мотивационното писмо, за което говорихме, можете да се обадите и по телефона, за да зададете един-два въпроса за предлаганата позиция (без да досаждате много). Щом са дали телефон, значи нямат нищо против такива обаждания, а и така ще подчертаете мотивацията си. Не забравяйте да се представите и завършете с това, че непременно ще изпратите CV и cover letter.

Още по темата: Топ 10 на глупостите, правени на интервю за работа

Първите 10 минути от интервюто за работа са решаващи