Дивидентната политика на компаниите до голяма степен се предопределя от икономическия цикъл в който се намира икономиката на съответната страна, както и очакванията за бъдещите им резултати.

В тази насока в моменти на кризи, или значително забавяне на икономиката, резултатите на дадена компания също могат да бъдат засегнати. По същество дивидентът представлява средства, които се разпределят от печалбата, за да бъдат върнати на акционерите.

Размерът на изплащания дивидент се определя от стратегията на компанията, както и възможностите й да прави това.

Ръководството на всяка една компания обаче, трябва да мисли на първо място за подсигуряване на нормалното функциониране на бизнеса, като в тази насока да се осигурят всички необходими за инвестиции средства и чак тогава да се види ще остане ли нещо за акционерите.

Дивидентът се определя, като сигурното нещо, което инвеститорите биха получили, особено от компании с традиционна такава политика. Другият доход на който те се надяват при инвестиране е капиталовата печалба, която е далеч по-несигурна.

Броят на компаниите изплащащи дивидент обаче, не е особено голям, като обикновено такива са големи компании с традиционен бизнес, съществуващи на пазара от много години и достигнали вече връхната точка на своето развитие.

Въз основа на малките им възможности за растеж, дивидентът е “примамката” за инвеститорите да държат техните книжа, вместо да търсят компании със значителни възможности за растеж.

Със значителното забавяне на щатската икономика, в резултат на кризата на пазара на недвижими имоти, както и очакваното по-нататъшно такова през настоящата 2008 година, инвеститорите залагащи да получат дивидент могат да останат в известна степен разочаровани.

Тревожната тенденция на орязване в кризисни ситуации първо на този “ненужен” според ръководствата на компаниите разход е вече факт.

През изминалата година сред компаниите компоненти на широкия индекс Standard & Poor's по-малко компании са изплащали дивидент в сравнение с предходната, като по-голям е бил и броя им намалили, или спрели да изплащат такъв.

Финансовите компании много често са традиционно сред тези изплащащи относително високи и постоянни дивиденти. Кризата обхванала ипотечните пазари обаче, както и значителните по размер отписани активи от големите финансови институции, могат да променят този тренд.

Традиционно моментът за повишение на дивидентите на компаниите в САЩ е през първите два месеца на годината, когато ръководствата на компаниите разглеждат дивидентната си политика.

Приема се, че ако те не направят подобни действия през този период е малко вероятно да станем свидители на повишението му в останалите месеци до края на годината.

Доста е вероятно, ако основната част от компаниите не предприемат действия за повишение на годишните си дивиденти, разочаровани инвеститори да изпратят акциите на големите щатски компании с традиционна дивидентна политика надолу.