Добрата идея е нещо много важно за започване на бизнес, но още по-важно е доброто изпълнение на замисъла. И в двата случая обаче не можете да направите нищо без капитал.

В бизнеса не става въпрос само за това да намерите финансиране, а да намерите добро финансиране. Идеите ви можа да са блестящи и компанията да изглежда много перспективна, но лошата структура на капитала може да я съсипе, коментира пред „Форбс“ президентът на InterFinance Corp Дилеп Рао.

Той дава за пример случая с американска компания, чието име не назовава, която е основана от млад предприемач на базата на предлагането на един нов продукт. За да лансира този продукт, той взема заем от богат бизнесмен, на когото продава контролен пакет.

Когато търговията с новия продукт започнала да се развива с бързи темпове, инвеститорът, който бил и мажоритарен акционер поел контрол и изхвърлил младия предприемач от бизнеса. Той го дал под съд и получил обезщетение от 100 000 долара (след значителни съдебни разноски). След няколко години мажоритарният акционер продал компанията за малко над 100 млн. долара.

Такива случаи има много - повече отколкото си мислите. За това важен съвет е – винаги поддържайте контрол над компанията. Също така имайте предвид, че мажоритарните акционери, независимо дали имат контролен дял или не, може да поискат смяна на гл. изп.- директор.

Друг пример, който Рао дава, е с компания от сектора на здравеопазването. Тя си осигурила от банка капитал от почти 400 000 долара и планирала да купи компютри на лизинг. Само след една година се оказало, че компанията има спешна нужда от пари. Причината – тя използва 70 000 долара от първоначалните 400 000 долара капитал за закупуване на компютри, защото от Dell са отказали лизинг. На въпрос на Рао дали след отказа на Dell са потърсили друга фирма за компютри, отговорът бил отрицателен.

Това е била и грешката на мениджъра – че не е потърсил друга възможност и в крайна сметка тази грешка довела до затварянето на бизнеса.

Поуката: началният капитал е много ценен, не го използвайте за странични цели, поне докато компанията не започне да генерира стабилна печалба.

Рао дава и един положителен пример: в края на 90-те години, компания за рециклиране получава патент за рециклираща технология. Необходими са и обаче 1.5 млн долара за оборудване, 700 000 долара за недвижими имоти и значителна сума за капитал.

Как компанията решава проблема? Оборудване: необходимата техника била много специфична, а и младата компания нямала много шансове да получи голям заем. За това бордът на директорите решили да продадат акции. През 90-те години обаче, рециклиращите компании не били много на мода (времето на „дот ком бума“). За това те заложили на „ангелско финансиране“ - източниците били предимно от борда на директорите и техните семейства.

Що се отнася до имотите, в началото компанията наемала помещенията си по пазарни цени, но по-късно благодарение на съвети на финансови експерти, се възползвала от субсидии, за които по-рано мениджмънтът не бил помислил да кандидатства.

Капитал за финансиране компанията използвала комбинации от ценни книжа и заеми, гарантирани от американската Администрация за малък бизнес. Въпреки това, се наложило основателите й да заложат и свои имоти.

Допълнителен капитал за разрастване – след като предприятието започнало да се разраства, компанията продала още ценни книжа и се договорила за кредитиране с регионална финансова институция.

Финансиране на научни изследвания – парите за това били осигурени от държавна програма за окуражаване на разработването нови продукти.

В крайна сметка компанията комбинирала десет различни източници на капитал с цел да намери достатъчно финанси в правилния момент и на добра цена. Резултатът е, че днес тази компания има многомилионни продажби и огромен брой клиенти. В следващите три години инвеститорите й очакват тя да бъде продадена за солидна сума на стратегически купувач или да бъде извършено публично предлагане.

Финансирането на малкия бизнес не е токова трудно, пише „Фобрс“, но трябва да се търси правилната схема. Ще се изненадате колко много можете да спести една фирма, ако мениджърите си направят труда да потърсят по-изгодни условия.