Много пъти сме давали съвети за това как да напишете мотивационно писмо и да направите впечатление на интервю за работа.

Днес ще се спрем на това какво да НЕ правите.

Вижте няколко гафа на кандидати за работа (и един на работодател), които са толкова комични, че станаха хит в интернет:

Внимавайте с файловете, които прикачвате

Наскоро в интернет се разпространи мотивационното писмо на дама, на име Ванеса Ходжа, която вместо да прикачи своя снимка, бе сложила снимка на Никълъс Кейдж, който прави смешна гримаса. Ванеса Ходжа не била наета за позицията, но блогърът, който пръв публикува нейната грешка получи две предложения за работа.

Съвет: Слагайте имена на файловете, а не номера и проверявайте какво прикачвате във важните писма.

Не се карайте с работодатели, които не са ви наели

Блогът Above the Law проследи размяна на и-мейли между адвокатска фирма и отхвърлен кандидат за работа. Разговорът между тях доста загрубя. След като кандидатът настоя за обяснение защо не е получил работата и работодателят му го обясни в доста строг и-мейл, отхвърленият написа „Странно е, че вашата компания позволява на жени да практикуват право. Не трябва ли те да си стоят вкъщи и да отглеждат деца?“ Опасяваме се, че този кандидат няма да получи работа не само в тази фирма, но и в никоя друга от юридическия бранш.

Съвет: Когато ви отхвърлят - преживейте го и не се заяждайте!

Не използвайте Facebook като личен дневник

Не плюйте шефа или фирмата в мрежата. Това изглежда като прост съвет на пръв поглед, но няма да повярвате колко хора са уволнени, защото са написали неща от сорта на „Тъпият ми шеф ме разиграва цел ден, не мога да го понасям и т.н.“ Много е лесно това да стигне до „тъпия ви шеф“.

Не се изхвърляйте в мотивационното писмо

В мотивационното си писмо се придържайте към това, което има връзка с конкретната позиция. Не споменавайте успехите си в танците или фитнеса (освен ако не кандидатствате за работа като танцьор или фитнес инструктор).

През 2006 година Алексис Ванйер стана хит в интернет, след като изпратил на няколко потенциални работодатели видео, в което танцува танго, играе карате, вдига тежести и се занимава с други симпатични дейности, които обаче нямат нищо общо с финансите. Не знаем дали Алексис си е намерил работа, но вече 6 години, неговото видео се цитира като пример за това какво не трябва да правим, когато кандидатстваме за работа.

Да не забравяме и веселякът, който се прочу на Уолстрийт наскоро с мотивационното си писмо. В него той се изхвърля с най-различни неща, сред които: „вдигам два пъти собственото си тегло от лежанка и правя 35 набирания.“ Всички бисери от това писмо можете да видите тук.

На това отгоре, той бе изпратил същото писмо на няколко фирми, като бе забравил да смени името на фирмата, за която пише, че много иска да работи.

Уверете се, че техническите умения, с които се хвалите, са действително впечатляващи

В днешно време се очаква от всеки да може да работи с интернет и копирна машина. Няма нужда да споменавате, че можете да работите с телефон! Една кандидатка за работа в САЩ е написала: „Умея да използвам телефон, като мога да набера кода на града и 7-цифрен номер след това. Мога да използвам телефонен секретар.“

Ако не сте сигурни дали дадено умение си заслужава да се спомене – по-добре не го споменавайте.

Не пийте

Подпийнали кандидати за работа няма смисъл да се явяват на интервю. Това правило важи и ако вече работите в компанията.

Тази снимка може да ви послужи като пример. Това са фондови брокери, които са прекалили с пиенето на обедната почивка. Те се черпили в суши ресторант, а когато се върнали на работа, имали лошия късмет да заседнат в асансьора.

Когато били освободени, колегите им ги намерили да сладко заспали на пода и успели да заснемат няколко кадъра, които обиколиха света.

Не пускайте ядосан мейл за довиждане и то до всички

Когато си тръгвате от една фирма е проява на лош вкус да пишете гневно писмо в стил „никога не съм ви харесвал“ и да го разпращате до всички.

Имаше подобен случай със служител на Whole Foods.

За работодатели: не се забавлявайте да унижавате отхвърлените кандидати

Шиа Гътнър, шеф не технологична компания в САЩ, стана един от най-мразените хора в страната, след като разпрати писмо от 8 страници на 46 отхвърлени кандидати, за да им обясни, защо не стават за нищо.

Съвет към работодателите: не давайте обяснения, освен ако кандидатът не ви поиска такива, а дори тогава бъдете кратки и се старайте да не наранявайте чувствата му/й.