Хитрини, използвани от компаниите за спасяване на положението

2028
Хитрини, използвани от компаниите за спасяване на положението

Има определени номера или действия, които някои публични компании ще използват и вкарат в действие, за да замажат положението пред инвестиционната общност, когато дойде време за обявяване на финансовите резултати и лоши новини.

Това е в сила, особено когато отчетите не съвпадат с очакванията или по някакъв начин разочароват инвеститорите. Нека погледнем към пет от най-често използваните хитрини, които мениджмънтът и PR отделът използват в прессъобщенията.

1. Петъчно прессъобщение

Отделът за връзки с обществеността, който се опитва да „погребе“ лош отчет (или лоша новина), ще разпространи съобщението по време, когато най-малко хора ще го видят. Един трик, който е използван често през края на 90-те в САЩ, е да се изпращат релийзите в петък след края на търговската сесия и за предпочитане пред дълъг празничен уикенд.

Виждането на новината в понеделник сутрин също не е много по-добре, но надеждата на PR-ите е, че има няколко дни между съобщението и старта на търговията, като инвеститорите, които биха разпродали на момента, може да са се успокоили и да задържат акциите си.

2. Затрудняване на комуникацията

В интерес на пълно и честно разкриване на информация компаниите трябва да обявяват и добрата, и лошата статистика за тримесечията в техните доклади. В същото време обаче PR-ите може да се опитат да скрият лошите новини, като използват фрази или думи, които прикриват какво точно се случва.

Изрази като „предизвикателна“, „конкурентна“, „под натиск“ и т.н. не трябва да се подминават. Примерно, вместо компанията да обяви, че рентабилността пада, което може да влоши крайният резултат в бъдеще, мениджмънтът може да каже, че „вижда голяма ценова конкуренция“. В същото време инвеститорът е оставен сам да си смята показателите, като не много от дребните такива го правят.

Може да се получи и така, че информация от компанията, която не е желателно да се забележи, остава някъде най-отдолу на съобщението, понякога смесена с други данни.

3. Подчертаване на предпочитаната информация

Някои компании ще болднат или подчертаят заглавия и информация в прессъобщенията, към които искат да насочат инвеститорите. Това не е трик, който е направен, за да ви излъже, а се възползва от мързела на читателя. Инвеститори, които не искат да се заблуждават от подчертаната информация, трябва да четат целия текст, както и да погледнат и числата, които са представени.

Те не трябва да поглъщат големите заглавия, които казват, че „Приходите за тримесечието растат с 50%“ и да забравят да прочетат някъде на дъното, че компанията е на загуба.

4. Обявяване на обратни изкупувания

Докато обратните изкупувания често са хубаво нещо, някои мениджъри биха прибегнали до тях като част от опити да направят акциите на фирмата по-атрактивни за инвеститорите.

Тези компании може да имат намерението да направят това изкупуване, но може и да забележите, че обявяват тези действия заедно с лоши новини. Съвпадението изглежда доста съмнително и затова вероятно е хитрина.

5. Съобщаване на добра новина, за да компенсира лоша

Някои компании ще съобщят за нов голям клиент, голяма поръчка, отваряне на нови локации, пускане на нов продукт по същото време, когато и е публикувана и лоша новина. Идеята е да се оформи представата, че нещата не са чак толкова зле.

Не се подлъгвайте, четенето на дребния шрифт и скритите новини може да ви помогне да разкриете цялата история около компанията.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg