Преди дни изследване показа, че има огромно разминаване между оценките на мениджърите и служителите в България за работа. Докато близо 70% от топ мениджърите у нас твърдят, че служителите им получават подобаващо признание за свършената работа, 41% от работещите се о чувстват ценени, а едва 39% виждат кариерни възможности на мястото, на което работят. Така проблемът как да бъдат мотивирани служителите в условията на ограничени възможности за заплащане става още по-остър. Нека видим няколко начина за това:

1. Награда

Този метод е свързан с конкуренцията в самия колектив. Наградата може да бъде напълно символична- почивен ден, ефектна статуетка, която служителят да сложи на бюрото си. Според експертите самата състезателна ситуация има влияние върху поведението на работниците и служителите през следващата седмица.

2. Внимание

Забелязано е, че много лидери рядко показват достатъчно благодарност към служителите за работата им. Психолозите казват, че и позитивното (похвала, думите на подкрепа), и отрицателното (бележки, остър тон) отношение на ръководителя мотивират служителите за работа, но ефектът от първото е много по-дълготраен и кара хората да се чувстват ценени. Не бива обаче да забравяте, че похвалата е нож с две остриета- обръщайки внимание колко добре се справя един служител, слагате в сянката му всички останали.

3. Участие на подобренията

В много компании, служителите попълват доклади, в които ежеседмично изброяват, наред с други неща, своите идеи за подобрения. Смисълът на този тип мотивация е, служителят да може да обсъди с ръководството идеите си. "Имам нужда от настолна лампа – нямам достатъчно светлина", е например тривиално оплакване на служител, но ако след това лампата бързо се появи на бюрото му, той ще оцени вниманието.

Подобряването на работната среда по инициатива на работника или служителя, е прекрасно средство за мотивация , оказва силно влияние върху желанието за работа и създава стимул за подобрения.

4 Благодарността

Някои я наричат "морков" за служителя, по примера на магарето, което бута каручката, следвайки размахван пред носа му морков. Неочакваната благодарност или грамота в рамка с подпис на ръководството все пак остава ефективен начин за стимулиране на служителите. Можете да благодарите за идеи и иновации, за дисциплина, трудолюбие. В някои компании използват и една много ефектна накрада: признателност към семейството! Ако служителят често прекарва много време в работа и, ако въпреки натоварения график, идва да работи в нормално емоционално състояние, благодарете за това на семейството му - това е един много елегантен начин да изразите уважение и да предизвикате допълнителен стимулиращ ефект за работа.

5. Славата – най-добрият ПР за служителя.

Обикновено фирмите имат списъци с рождените дни на служителите си, но рядко - списъци с най-добрите си служители на месеца. Най-често този метод се използва като нефинансова мотивация в западните фирми.

6. Ваучери и обучение "по интереси"

Този вид бонус под формата на ваучери за рехабилитация, масаж,отдих и т.н., както и различни курсове в съответствие с интересите на служителите, струват по-скъпо, но определено дават дългосрочна мотивация и показват, че сте ангажиран и познавате интересите на служителите си.

7.От гъвкаво работно време до пълното премахване на "работното време"

Най-добрите начини за справяне с организационните трудности на работното време са гъвкав график, допълнителни почивни дни, възможността някой ден служителят да дойде по-късно, дори пълно премахване на ограниченията за работното време. Така търсенето на изпълнение на плановете и резултатите остава, но изискването служителите да идват и си отиват в 9.00 и да тръгват в 17.00 отсъства.

Но по-често, разбира се, компаниите предоставят възможност за дистанционна работа. Някои технологични компании например предлагат творчески ден, в който служителят да е зает само със собствените си идеи.