Спекулациите на тема продуктивност и ефективност на труда са много. Статиите, в които хора споделят опита си, са безброй. Но какво казва науката по този повод?

Ето 6 научни препоръки, които ще ни помогнат да организираме правилно работния си ден.

1. Работа по график 90/20
Когато хората говорят за продуктивност, почти винаги разговорът се свежда до това да се съставят списъци със задачи и да се изучава управление на времето.

И двете не работят. Науката казва, че трябва да се научим да управляваме енергията си, а не времето си. С колкото и време да разполагате, понякога се случва да стоите като вцепенени пред монитора и да не можете да свършите нищо полезно.

Тони Шварц, учен и автор на много бестселъри за продуктивния живот, казва, че основното е да се научим ефективно да управляваме енергията си и концентрацията на вниманието си.

Първа стъпка за осъществяване на този план – разбийте работното си време на отрязъци -съсредоточена работа и период на релаксация. Пропорцията вече я споменахме - 90/20 минути.

Надали ще успеете да работите върху един проект фокусирано повече от 90 минути. А за 20 минути ще успеете да си отпочинете, а след това да се заемете отново с изпълнението на задачата с нови сили.

Шварц, разбира се, не посочва произволно време, а се опира на собствени многогодишни изследвания.

2. Забравете за многото задачи
Навикът да се заемаме с изпълнението на няколко задачи наведнъж не е добър. Макар и да ни се струва напълно възможно, мозъкът ни е на друго мнение. Той не е способен да прави толкова много неща едновременно.

За да сте ефективни, не е нужно да сте отворили едновременно Word, Skype, Google Talk и Facebook, а да се съсредоточите върху едно нещо в дадения момент. Всички приложения, които могат да отвлекат вниманието ви, е препоръчително да отстраните.

Учените са извели формула: ако се отвличате, вашата продуктивност пада с 40%, т.е. почти два пъти по-малко. А учени от Оксфорд дори изясняват, че навикът да правим няколко неща едновременно понижават IQ средно с 15 пункта.

Ето защо да караме кола и да говорим по телефона е опасно, а да пишем текст по време на разговор по телефона – крайно неефективно.

3. Сън след обяда
Разбира се, не всеки може да си позволи дрямка. Но ако вие можете, направете го. Необходими са ви 15-20 минути. Така ще подобрите концентрацията си, ще се повиши настроението ви и ще подобрите паметта си.

Невъзможността да подремнем след обилния обяд ни изправя пред изпитанието да преборим чувството на умора, провокирано от похапването. Т.е. за известен период от време ще работите неефективно.

Какво казват учените по този повод? Най-доброто време за прекъсване на работния процес е от 13:00 до 16:00 часа. През останалото време не е препоръчително да правите дрямка.

Продължителността на съня не трябва да превишава 20 минути. Ако проспите препоръчителното време, останете в леглото поне за още 70 минути. Иначе ще пропилеете деня си.

4. Занимавайте се с физически упражнения на работното място
Може да ви се стори странно, но сте длъжни да намерите време и за това. Физическото натоварване в офиса е полезно не само за тялото, но и за мозъка. Освен това този навик ще ви освободи от препоръчителното отскачане три пъти седмично до спортната зала.

Кратки упражнения за около 15-20 минути в офиса или у дома пред компютъра ще ви позволят:
- да свършите повече неща, защото мозъкът ви ще работи по-ефективно;
- да боледувате по-рядко;
- да имате добро настроение.

Вижте още: 10 упражнения, които можете да правите тайно в офиса

5. Слушайте музика
По време на работа слушайте любими парчета. Така работният ден минава по-леко и приятно, а продуктивността ви ще бъде на ниво. Защо? Защото приятната за слуха ни музика ни кара да отделяме допамин – той не е само хормон на радостта, но и хормон на концентрацията и целеустремеността.

Учените дават още две препоръки. Препоръчително е да слушате музика, която не можете да си тананикате под носа, тъй като ще ви разсейва. Научни изследвания сочат, че най-добре на мозъка се отразява инструменталната музика.

6. Ако работата не върви, обърнете внимание на домашния любимец
Ако имате домашно животно и работите от вкъщи, вземете животинката до себе си. Може да ви се струва странно, но този ход ще ви помогне да съберете мислите си, твърдят японски учени.

Какво да правим, когато нямаме домашен любимец или работим в офис? Можете да погледате животни на монитора си.