Ако скоро започне възстановяване на световната икономика, на инвеститорите не им остава нищо друго, освен да започнат да купуват акции.

Но ако ни очаква ново загубено десетилетие или повтаряне на японския сценарий от 90-те г. в световен мащаб, последствията от такава стратегия ще са печални.

Пазарите ще изпаднат в стагнация, лихвите ще се запазят дълго време на рекордно ниските си нива, суровините няма да поскъпват. Обичайните канали за реализиране на доход ще бъдат запушени.

Какво ни остава?

На първо място - в случая дори и ниските лихви ще покриват нивото на инфлация, така че няма място за алчност. Струва си да се погледне критично към дълговия пазар - в японския сценарий, многото фалити накараха облигациите съществено да поевтинеят.

Търсенето ще се премести към масовите продукти, контрациклични стоки и стоки и услуги, които правят живота по-евтин.

Масовите продукти като евтини храни и фастфуд, обществен транспорт, растат по-бързо, отколкото в спокойни времена. Фармацията, медицинската сфера и сектори като колекторния бизнес също се представят добре.

Намаляването на разходите за живот по принцип става чрез замяна на стоки и услуги с по-евтини.

Ще се откриват т. нар. „демократични" заведения, ще се предпочитат родни стоки пред вносни, ремонтите ще доминират по ръст пред новото строителство, масовите вериги ще станат алтернатива на марковите.

Това обаче не означава да купувате акции, като за последно - при японски сценарий дори и контрациклични компании губят от цената на акциите си.

На компаниите ще им се налага проверка на качеството - ниска задлъжнялост и търсене на по-голям маржин, както и наличието на способност за разширяване на пазарното присъствие.

Ако компанията плаща дивидент и има причина да го прави, тя ще продължи да плаща, и в най-лошия случай ще имате еквивалент на дълга позиция в облигации, които да държите до нов ръст на пазара. Компании с подобна политика са AT&T (5.6% дивидентна доходност, P/E = 9.1), France Telecom (дивидентна доходност над 11%, P/E = 6.7) и др.

В японския сценарий основните ресурси поевтиняват (работна ръка, имоти, оборудване). В този смисъл сега е идеално за започване на нов бизнес в области с растящо търсене. Началните разходи ще са по-ниски от обикновените, а ръстът на търсенето ще поддържа компанията.