Имате си любими марки стоки, които винаги си купувате. Вие сте лоялен потребител и давате мило и драго за закупуване на тези стоки.

Често обаче компаниите производители също биха могли да ви се отплатят. Как ли? Като си купите техни акции. Така вие ставате част от компанията, чиито стоки харесвате, а добрите й резултати ще работят за вас. От друга страна, винаги когато си купувате любимата стока, ще сте още по-доволен от това.

Изследване в САЩ, направено според представянето на акциите на компаниите, чиято собственост са 100-те най-добри марки според изследване на Business Week и InterBrand, сочи, че за периода 2000-2008 година подобна инвестиция би ви генерирала средна доходност от 31%.

За сравнение инвестиция в широкия индекс S&P 500 за същия период би ви донесла загуба от 28%.

Или ако бяхте инвестирали в акциите на компаниите, произвеждащи 100-те най-добри американски марки 10 000 долара през 2000-та година, то към края на миналата година щяхте да имате печалба от 3 100 долара годишно, или общо 13 100 долара.

Подобна сума в широкия индекс пък би ви донесла загуба от 2 800 долара, или сумата щеше да се стопи до 7 200 долара.

По-интересното е, че инвестиции в 10-те най-добри американски марки е с доходност в пъти по-висока от средната за 100-те марки, тъй като сред тях влизат имената на изпаднали в затруднение и дори изчезнали компании, като AIG, Citi, Merrill Lynch и др.

Ето и най-добре представящите се компании за периода 2000-2008 година:

Top 10 2000-2008 Доходност %Volkswagen/Audi(VLKAY)702.35BlackBerry (Research in Motion: RIMM)427.16Marlboro (Altria Group: MO)354.87Google (GOOG) 261.94Pizza Hut/KFC (YUM Brands: YUM)246.65Apple (AAPL)232.06Nintendo (NTDOY)168.22Smirnoff (Diageo Plc: DEO)145.03Danone (GDNNY)140Accenture (ACN)137.33

Какво стои в основата на доброто представяне на тези компании - склонността им да реинвестират в развитието на вече наложените си марки, променяйки ги към това, което потребителите очакват.

На второ място, компаниите с подобни продукти, са по-слабо волатилни и значително по-резистентни в моменти на криза, тъй като потребителите им са значително по-лоялни, отколкото тези на техните конкуренти.

Според изследването волатилността на считания за изгладен индекс S&P 500 за последната година е била 57.71%, срещу 52.85% за компаниите със 100-те водещи марки.

* Става въпрос за американски стоки и компании, а не за български