Отделете минута и си представете това: на интервю за работа сте и сте развълнувани. Един от интервюиращите, който е шеф на отдел Маркетинг, споделя за новия дизайн на сайта на компанията и споменава колко пари струва той. Накрая завършва с думите, че е много горд от постигнатото и пуска следния въпрос: Погледнахте ли нашия нов сайт и какво бихте променили в него?

Устата ви може да пресъхне в този момент. А студена пот да се стече по челото ви. Как можете да постъпите в този случай? Съществува ли дори верен отговор на въпроса...

Трудна ситуация, но няма къде да бягате.

От една страна, искате да демонстрирате, че разполагате с експертни знания и брилянтни препоръки. От друга страна, не искате да разрушите задоволството на шефа от отдел Маркетинг от блестящия нов сайт.

В същото време компанията иска да се увери, че новият служител ще се отрази положително върху развитието на компанията. Обаче кой обича да слуша критики?

Тогава какво да направите? Как да лансирате добри идеи, без да намусите хората отсреща.

1. Не се паникьосвайте

Няма да ви лъжем, този въпрос определено провокира тревожност. Затова съветът да не се паникьосвате може да бъде леко смешен.

Но помислете върху това: Човекът, който ви интервюира, предлага този въпрос на обсъждане. Той не го задава, ако не търси от вас конструктивна критика.

Това означава, че трябва да устоите на желанието да се паникьосате и да подготвите адекватен отговор. Демонстрирайте професионализма си.

2. Започнете с комплимент

Мухите налитат на мед, нали така? Тогава предложете малко на човека, който ви зададе въпроса. Направете комплимент относно постижението на компанията или поне за някои елементи от него.

Това е класическа тактика за комуникация, като се започва от положителните неща и се върви към даването на конструктивен съвет.

„Имах възможност да разгледам новия сайт. Той ми направи впечатление с добрата организация на информацията, наистина е лесен за навигиране....“

3. Кажете, че това е ваше мнение, основано на наблюденията ви и....

Преди да изложите оценката си, добре е да подчертаете, че не сте запознати напълно с проекта, който е осъществен, и не разполагате с онази вътрешна информация, която би ви дала по-адекватен поглед. Така ще бъдете отворени за получаване на нови данни, а също така и ще прояви искреност и отсъствие на прекалена критичност.

Освен това ще се сдобиете с повече увереност и неудобството от това, че трябва да оценявате сайта на компанията, ще се намали.

4. Предложете обяснение

Предложете да обясните защо ви се струва, че трябва да бъдат направени леки промени или пък защо мислите по определен начин.

Какви са ключовите ползи от вашите предложения? Те свързани ли са с подобряване на комуникацията между служителите? Обвързани ли са с клиентите?

Трябва да обясните защо те „си струват“.

5. Завършете с въпрос

След като преминете през всяка една стъпка до тук, можете да завършите с въпрос. Стремете се да е смислен.

По този начин показвате, че сте екипен играч и не се придържате само към собственото си мнение и философия. Предлагате идеи и сте отворени да ги развивате и променяте.

Освен това окуражавате разговора да продължи. Търсите още информация за компанията и това ласкае интервюиращите.