През 2006 г. назначеният за нов изпълнителен директор на Nike Марк Паркър се обажда на Стив Джобс за съвет. По това време американският концерн се опитва да напасне дигиталната си стратегия спрямо многобройните си продукти.

Технологичният гуру се отзовава и дава на Паркър ценно напътствие, което води до създаването на един от най-хитовите продукти на Nike.

Любопитната случка е разказана в материал на Inc., написан от Микаел Чо, създател на онлайн платформа за фрилансърски услуги.

Паркър помни съвета, даден му от Джобс и до днес: „Nike произвежда някои от най-добрите продукти в света,“ казва шефът на Apple. “Продукти, които хората желаят силно. Но в същото време вие произвеждате и пълни боклуци. Просто ги разкарайте и се фокусирайте върху вашите топ продукти.“

„Беше абсолютно прав,“ признава Паркър. „Налагаше се да режем“.

Така Nike се концентрира върху това, което прави най-добре и в партньорство с Apple създава Nike+ - хитово устройство за отчитане на физическата активност, с което е свързана една от най успешните кампании на производителя на спортна екипировка.

Джобс не просто дава този съвет, той живее с него. Когато се завръща в Apple през 1997 г., компанията, която е създал две десетилетия по-рано, изпитва сериозни финансови трудности. Първото нещо, с което се заема, е да ореже продуктовото портфолио на закъсалия гигант.

Джобс разбира, че преследвайки открилите се възможности, от Apple са допуснали да загубят фокуса и се заема да поправи това. До края на годината той закрива 70 процента от продуктите, които Apple произвежда към този момент.

Резултатите са красноречиви – година по-късно компанията е извървяла пътя от загуби на стойност над 1 милиард долара до печалби от порядъка на 310 милиона.



Във втората част на материала Чо споделя своята собствена трактовка на тази философия. Той разкрива, че поддържа свой „не“ лист, в който записва възможностите, които компанията му няма да преследва в обозримо бъдеще.

Захващането с твърде много неща наведнъж няма да ви помогне да завършите нещо по-бързо, съветва Чо. Вместо това първо се фокусирайте върху изпипването на едно нещо както трябва и направете така, че хората да го желаят. Едва тогава обмислете следващия си ход, завършва предприемачът.