Много специалисти препоръчват да гледате на инвестиции в акции дългосрочно и като начин да купите част от бизнес. Затова „първото ви задължение“ преди да насочите средствата си към определена инвестиционна идея, е да разберете какво прави компанията и как си изкарва парите.

Това може да звучи просто, но далеч не е така и на практика е цяла наука.

„Стойността на един бизнес не може да се определи от няколко прости коефециента“, казва Майкъл Шеърн, автор на книгата „Инвестиционен списък от задачи: Изкуството на задълбоченото прочуване“.

За да се разбере какво задвижва един бизнес и е в основата на успеха му, се изисква време. Няма „преки пътища“. И колкото по-рано инвеститорите осъзнаят това, толкова по-добре ще бъде за тях, смята още Шеърн.

Има едно нещо обаче, което ще ви постави преди конкурентите ви на пазара, в това да разберете бизнеса на една компания – и това е да разберете клиентите на компанията и какво ги мотивира да ползват продуктите и услугите на компанията.

Според Шеърн, налице е пряка връзка между степента на удовлетвореност на потребителите, измерено от American Customer Satisfaction Index (ACSI) и възвръщаемостта на акциите на компанията, сравнена с S&P 500.

Ето няколко въпроса, които можете да си зададете, докато проучвате клиентите на една компания: „Кой е основният клиент“; “Какъв проблем решава компанията на потребителите?“; “До каква степен потребителите са зависими от продуктите и услугите на бизнеса?“.

В своята книга Шеърн разказва за това как се е опитал да определи какво мотивира купувачите да пазаруват в популярната търговска верига „99 Cents Only Stores“. Той посещава 120 от 150-те магазина на веригата, като прави анкета на десет от клиентите във всеки от тях.

Това което авторът научава е, че потребителите предпочитат да пазаруват във веригата, защото тя им дава достъп до широко разнообразие от продукти, пакетирани в по-малки разфасовки. Така те могат да планират по-добре бюджетите си, без да се презапасяват от определени стоки, от които нямат нужда в момента.

Един от популярните портфолио-мениджъри, базираният в Лондон Aled Smith, изрази интересна идея относно това как наистина оперира един бизнес.

Според Смит, анализаторите приемат някои бизнеси напълно погрешно, като ги поставят в неправилни индустрии, на база но това как изкарват печалбите си. Например компанията Cintas, предоставяща услуги на големи индустриални клиенти, се приема от анализаторите от Уолстрийт като „индустриален бизнес“.

Тази компания обаче, реализира основната част от приходите си, като заема униформи на различни бизнеси. Това е далеч по-различно от някаква форма на производство, както и от промишлеността. Според Смит, Cintas по-скоро би следвало да се причислява към бизнеси свързани с отдаването на физически активи под наем, като хотелиерите, или компаниите за отдаване на автомобили под наем.

В допълнение, според редица изследвания, бизнес моделите базирани на три типа активи – финасови, човешки, нематериални, се отличават със значителни по-високи оперативни доходи и пазарни капитализации от тези, базирани на материални активи.

С други думи бизнес, изискващ много по-малък капитал, често е с потенциал за по-висока възвращаемост.

Да разберете един бизнес напълно, преди да инвестирате в него, до голяма степен е от съществено значение за крайния успех, според експертите.