Кога разрастването става вредно за компанията?

1580
Кога разрастването става вредно за компанията?

Всички компании се стремят към разрастване на бизнеса, но не всяко разрастване е печелившо, предупреждава “Форбс”.

Историята познава редица случаи, когато стремежът към разширяване на бизнеса е причина за крах на компанията. Зад всеки Starbucks или Wal-Mart има хиляди подобни фирми, които са загинали в сляпо преследване на пазарен дял.

Около 56% от фалиралите предприятия в САЩ изчезват още през първите четири години на съществуванието си. Колко от тях фалират, защото са взели прекалено голяма лъжица за тяхната уста? Не може да се каже със сигурност, но Форбс разглежда най-разпространените грешки, които компаниите допускат, когато започнат да се разрастват.

Губи се дирята на разходите

Малко компании следят разходите си стриктно. Експерти съветват всяка фирма да прави разчет на разходите за поне 13 седмици напред.

Излишни разходи от сорта на скъпа офис мебелировка, например, могат да се натрупат и да създадат проблем. В някои фирми има изискване за одобрение от висшестоящ за покупки над определена сума.

Обслужването на клиенти се влошава

Когато компанията се разраства, в стремеж да бъдат привлечени нови клиенти, се занемарява обслужването на вече спечелените такива. Колкото повече стават клиентите, толкова повече обаждания ще има на телефоните.

За да се улесни максимално работата ви, не се притеснявайте да се отървете от „проблемните личности“ - клиенти, които непрекъснато се оплакват и отнемат много време на персонала, а купуват малко – това е оправдана жертва.

Не променят мениджмънта

Не винаги екипът, който е основал една компания, е подходящ за менажирането на много по-голяма корпорация. Някои хора имат проблем с това да делегират задължения на други, но това е необходимо, когато фирмата стане прекалено голяма.

Със сигурност промените в мениджмънта са нещо трудно, но има хора, които са блестящи като ръководители за фирма от определен ранг, но просто не могат да се справят с голяма корпорация.

Прекалено мащабно мислене

Не е необходимо да се съревновавате с големите компании, а да се фокусирате. Overnite Express е била малка компания в Калифорния, която не можела да се конкурира с гигантите FedEx, DHL и UPS. Но когато големите фирми спрели да прибират поръчки след 5 следобяд, тя удължила работното си време до 9 вечерта и спечелила немислим преди това пазарен дял.

Необмислени придобивания

Придобиването на компании е добър начин за увеличаване на пазарния дял. Гиганти като Cisco Systems и Google направиха много придобивания в последното десетилетие, но не може да сравнявате вашата млада компания с тях. Понякога сливанията и поглъщанията се оказват грешен ход - било защото купувачът е платил прекалено голяма цена, или защото просто новото предприятие се е оказало провал.

Продават прекалено голям дял от компанията прекалено рано

Вярно е, че много малки фирми загиват поради липса на капитал, но продаването на голям дял не винаги е най-добрият вариант, за да се сдобиете с кеш.

Екстрите за мениджмънта

Трудно е да се ръководи компания и никой не знае това по-добре от тези, които го правят. Но докато не постигнете истински успех, не се изкушавайте да се възнаграждавате прекалено много. На инвеститорите това няма да се хареса, нито пък на персонала – те могат да решат, че никой не мисли за техните интереси.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg