2/3 от американските компании признават, че тази година са взели бизнес решения, за които са съжалявали. Сред тези решения доста често е наемането на лош/и служител/и.

Изследване на CareerBuilder установи, че 69% от работодателите признават, че лоши служители са отговорни за намаляване на продуктивността, влошаване на морала на работното място, а в някои случаи са довели до съдебни дела.

За момента няма аналогично българско проучване, но може да ви покажем данните от американското изследване. Според него 41% от компаниите изчисляват загубите си, свързани с лош(и) служител(и) на около 25 000 долара, а 25% на над 50 000 долара.

От CareerBuilder предупреждават, че никой не е застрахован от това служителят да не оправдае очакванията им, но все пак има предупредителни знаци и един по-задълбочен процес на селектиране на кандидатите може да предотврати такива ситуации.

Защо се случва така, че да намете лош служител?

Бързината да се наеме служител е най-честата причина за лош избор, показва проучването. Ето и конкретните данни:

- 38% от фирмите казват, че е трябвало да намерят човек бързо

- 31% казва, че не са имали достатъчно информация за кандидата

- 11% казват, че не са проверили препоръките му и това е било грешката

Колко струва лошия служител?

Щетите са не само директни, но и индиректни.

9% от компаниите казва, че този проблем е довел до съдебни дела, а при 11% до спад в продажбите.

Ето най-честите проблеми:

- Намалена продуктивност: 41%

- Загубено време за намиране и обучение на друг служител: 40%

- Разходи за намиране и обучение на друг служител: 36%

- Нанасяне на вреда на отношенията на компанията с клиент: 22%

Какво значи лош служител?

Работодателите описват лошия служител с няколко неща:

- Не успява да свърши работата достатъчно добре: 63%

- Не се сработва с останалите: 63%

- Лоши отзиви: 62%

- Създават се проблеми: 56%

- Оплаквания от клиенти: 49%

- Не спазва срокове: 48%