Много инвеститори, привърженици на активната търговия или осъществяването на голям брой сделки с търсена ниска доходност са уверени, че стратегията им ще ги направи богати.

Те търсят силно волатилни активи с голяма ликвидност и дневно изменение в рамките на няколко процента, като се опитват да постигнат доходност от 50 или дори 100 процента на месец.

Статистиката показва, че при осъществяване на 15 сделки на месец с доходност от по 5% всяка, такива инвеститори биха превърнали 1000 долара в 276 трлн. долара за три години.

В действителност обаче, това е невъзможно. Няма как да се реализират непрекъснато печеливши сделки за толкова продължителен период, според финансовото издание Motley Fool.

Възможно е хиляда долара да бъдат превърнати в стотици хиляди или милиони, но ключът за постигането на това се крие в постоянството, търпението и времето.

Интернет пространството непрекъснато е заливано от статии като "следващият Майкрософт", или компанията, която ще реализира ръст от 1000% в следващата година.

В същото време инвеститорите имат склонността да търсят следващия Cisco, губейки време, енергия, а понякога и пари, инвестирайки в компании с "нова технология" и съмнителни позиции, че ще успее да се наложи на пазара.

Статистически данни показват, че в дългосрочен период най-добра доходност идва от определяните като "скучни" компании с традиционен бизнес и лидерски позиции.

В същото време примери сочат, че много често и компании, водещи в секторите си и със значителни перспективи за ръст могат да се окажат не чак толкова добри инвестиции, особено когато се купуват при нараснала популярност.

Дори и инвеститори, купуващи акции на компании, доказали, че няма как да фалират и със сериозни технологични открития много често са реализирали загуби.

Купуването на технологични акции през 2000-та година, когато всички очакваха, че интернет компаниите ще променят света и бяха уверени в тяхното бъдеще, донесе сериозни загуби за инвеститорите в резултат на "пукането" на интернет балона.

Анализаторите препоръчват на инвеститорите да купуват акции на подценени компании с традиционен бизнес, които не са в инвестиционния хоризонт на широката публика.

Компаниите с високо съотношение цена-печалба много често се предпочитат от инвеститорите поради високите очаквания за ръст.

Инвеститори, купили акции на Cisco например през 1999 година, след като акциите на компанията нашумяха, са реализирали доходност от едва 9% към днешна дата. Тогава те са били със съотношение цена-печалба от 140.9.

КомпанияP/E за 1999 P/E за 2000 P/E за 2003 Настоящо Р/EДоходност от 99 до моментаCisco Systems140.9158.639.423.8(9%)Dell82.180.436.220.2(40%)Microsoft62.440.829.122.5(8%)

КомпанияP/E за 1999 P/E за 2000 P/E за 2003 Настоящо Р/EДоходност от 99 до моментаApple 14.524.5
34868.00%Boeing26.71519.431.4157.00%Cooper Industries16.59.716.219154.00%Dean Foods 1313.516.218.6272.00%Entergy 10.510.612.121.9400.00%Fortune Brands 25.5
14.115.8124.00%

* източник Motley Fool