Издигането на „икономиката на споделяне“ е едва в своето начало, според анализ на Morgan Stanley. От нея са засегнати компании от всякакъв размер и бизнес, които преди това дори не са подозирали, че могат да бъдат изправени пред подобна заплаха.

Сега пазарни лидери в много сектори са застрашени от конкуренция - тренд, който най-вероятно ще продължи и в бъдеще. Тези тенденции инициират спад във възвръщаемостта на бизнеси с вековна история, което в крайна сметка ще рефлектира върху инвеститорите.

Как новата споделена икономика ще преоформи пейзажа на конкурентната среда? На този въпрос се опитват да намерят отговор специалистите от финансовата компания Morgan Stanley.

На първо място, споделената икономика се простира в много направления – транспорт, туризъм, финансови услуги и др., като продължава да увеличава обхвата си.

Според MS, автомобилният ще е един от секторите, които в най-голяма степен ще страдат от разрастването на тази нова икономика.

Растящата популярността на споделянето на автомобили, както и на предпочитанията на потребителите към достъп до актив, вместо към физическото му притежание, вече се отразява сериозно на сектора.

Други сектори, които могат сериозно да бъдат засегнати, са тези за онлайн услуги, като туристическата компания Expedia и тази за продажбата на билети Priceline. На натиск могат да бъдат поставени и компаниите за куриерски услуги, като UPS, FedEx и DHL, както и хотелската индустрия.

Ръстът на споделената икономика се предопределя от продуктовата прозрачност и достъпност, както и от демографската урбанизация.

Нещо повече, в днешния свят на свързаност потребителите се чувстват в много по-голяма степен загрижени за социалния си статут в обществото, отколкото от това да притежават активи.

Развитието на този род нова икономика обаче има много позитивни въздействия върху световната икономика. На първо място е налице по-добро съвпадане на търсенето и предлагането и ефективно ценообразуване. Нараства и продуктивността.

Има и известни опасения относно въздействието на новата икономика върху пазара на труда, здравето и безопасността на средата на работа.

Икономиката на споделянето може да промени начина, по който потребителите ползват продукти и услуги, като ги прави, освен консуматори, и доставчици на услуги. Може да бъде премината тясната граница между индивидуално и професионално, което да създаде проблеми с качеството на предлаганите услуги и регулацията.