Какво е мениджмънт? Какво правят мениджърите? Как да менажирам?

Това са стандартни въпроси, които повечето от хората в мениджърската професия са получавали по повече от веднъж, пише about.com.

Изкуство и наука

Мениджмънтът е едновременно и наука и изкуство. Това е изкуството да направиш хората по-ефективни, отколкото те биха били без теб. Науката е как точно да го направиш. Има четири основни стълба: планирайте, организирайте, направлявайте и контролирайте.

Направете служителите по-ефективни

Четирима работници могат да изработят 6 детайла за една осемчасова работна смята без мениджър. Ако бъдете нает като мениджър и те продължават да произвеждат по 6 детайла на ден, тогава каква е ползата от вас като мениджър? От друга страна, ако след вашето назначаване произвеждат по 8 детайла на ден вие имате стойност като мениджър.

Същата е аналогията и с услугите, търговията на дребно, с преподаването, или с каквато и да била друга работа. Може ли групата ви да отговаря на повече обаждания на клиенти с вас отколкото без вас? Да продава стоки с по-голяма стойност? Да предава знанията по-ефективно и т.н.

Планирайте

Мениджмънтът започва с планиране. Добрият мениджмънт започва с добро планиране. А правилното планиране предотвратява...сигурно се досещате останалото.

Без план никога няма да успеете. Ако по някакъв начин постигнете целта си, това ще се дължи на късмет и няма да бъде повторено. Можете да успеете като еднодневка или временна сензация, но никога няма да разполагате с история от постиженията, от които е изграден успехът.

Определете каква е целта ви (или слушайте какво ви казва шефът). След това измислете как да постигнете тази цел. С какви ресурси разполагате? Какво можете да получите? Сравнявайте силните и слабите страни. Назначаването на четирима работници да свършат някаква работа, която отнема 14 часа, ще струва ли по-малко от наемането на машина, която ще свърши работата с един работник за 6 часа?

Ако промените началото на първата смяна вместо от 8 часа сутрин на 10 часа, ще могат ли работниците да се справят с работата в ранната вечер, така че да не се налага да наемате допълнителен служител за втората смяна?

Разгледайте вероятните сценарии и подгответе план за всеки от тях. Обмислете възможно най-лошия сценарии и планирайте и него. Развийте този план, който ще работи най-добре, но и помислете как ще правите, ако това не стане.

Един от най-често пропусканите инструменти за планиране е и най-ефективният. А именно, попитайте хората, които вършат работата, какъв е техния принос.

Организирайте

След като вече имате план трябва да го реализирате. Всичко преди вашето звено готово ли е така че правилните неща да стигнат до вашата група в точното време?

Работниците ви обучени ли са? Мотивирани ли са? Разполагат ли с екипировката, от която имат нужда? Има ли резервни части в наличност за това оборудване? От отдел Покупки поръчали ли са материала? Ще дойде ли навреме по план?

Направете подготовката, за да сте сигурни, че всички, които участват в изпълнението на плана са готови или ще бъдат когато трябва и проверете отново, за да сте сигурни.

Направлявайте

Сега натиснете копчето за включване. Кажете на хората какво трябва да направят. Процесът може да бъде оприличен на дирижирането на оркестър. Всички в оркестъра разполагат с музиката пред себе си. Те знаят коя секция свири и кога. Знаят кога да се включат, какво да свирят и кога да спрат отново.

Диригентът само им подава знак, за да направи така, че музиката да се лее. Това е и работата на мениджъра. Вие сте раздали на всичките си музиканти (работници) партитурите (планът). Разполагате с точния брой музиканти (работници) във всяка секция (отдел), и сте подредили секциите на сцената така че музиката да звучи най-добре (организирали сте работата). Единственото, което ви остава, е да потупате с диригентската палка, за да привлечете вниманието им.

Контролирайте

След като вече сте задвижили нещата трябва да хвърляте по едно око. Когато нещо не върви по план, трябва да се намесите и да пригодите плана, точно така, както диригентът променя темпото на оркестъра.

Ще се появят проблеми. Някой ще се разболее. Нещо няма да бъде доставено на време. Ключов клиент ще фалира. Точно по тези причини сте разработили план за действие в непредвидени ситуации. Вие като мениджър трябва във всеки един момент да сте наясно с това какво става така че да можете да направите необходимите промени.

Заслужава ли си?

Управляването на хора не е лесно. Независимо от това, то може да бъде правено успешно и може да се отплаща много добре.

Помнете че мениджмънтът, както и всяко друго умение, е нещо, което можете да подобрите с обучение и практика!