Повечето клиенти на застрахователните компании не очакват да се случи застрахователното събитие, което да им донесе обезщетение, но когато последното настъпи, е добре те да са удовлетворени и да смятат, че застрахователят е на тяхна страна, пише изданието Insure.com.

Според изследване негативните асоциации, свързани с конкретен застраховател са правопропорционални на опитите на клиентите за извършване на измама. Такова мнение изразяват 55% от участниците в проучването.

Част от тези измами са резултат от опити на застрахованите да си отмъстят, като те са склонни да положат значителни усилия, включително и незаконни действия, пише изданието.

Специалисти коментират, че застрахователните измами датират от времето на появата на застраховането като услуга.

Ето и кои са най-честите опити за измами в САЩ, част от които безспорно се прилагат и у нас.

1. Завишаване на исковете

Много хора с имотна застраховка се чувстват сякаш твърде дълго са плащали на своя застраховател, за да не се възползват при настъпване на застрахователно събитие.

Такива често са склонни в описа на откраднатите или изгубени вещи (следствие на пожар, например), да включват и такива, които никога не са притежавали, коментират застрахователи.

Друга практика е да се завишава изкуствено цената на имуществото, което е било повредено.

Проучване на Accenture сочи, че един от десет запитани знае за случай, когато негов познат е завишил стойността на вещите си при попълване на застрахователен иск.

2. Автомобилни измами

Една от най-честите практики напоследък е хората да изоставят умишлено своите автомобили с цел да получат застраховката по тях. Често при подобни случаи се докладва за кражба на автомобила, което стана още по-често срещано явление в условията на криза.

Причината е да се плати застраховката за автомобили най-често на лизинг, чиито собственици срещат затруднения с вноските си.

3. Фалшиви автомобилни инциденти

Такива се правят с цел обезщетения за медицински разходи. Злоупотребяващият най-често набива рязко спирачки с цел нищо неподозиращият шофьор да го блъсне отзад. Впоследствие, се прави медицински преглед за нанесени телесни повреди в клиники със съмнителна репутация и тези документи се предоставят на застрахователя, който плаща обезщетения за лечение, включително понякога и за нетрудоспособност.

Застрахователните компании обаче стават все по-добри в разкриването на подобен род измами, като провеждат задълбочени собствени разследвания с висока норма на разкриваемост.

Често застрахованите отменят своите искове от страх да не бъдат разкрити при повторно интервю със застрахователя, провел собствено разследване.

Специалистите коментират, че някои измами се правят с цел „наказване" на техния застрахователи, а други чисто поради финансови причини.

При всички положения обаче съветът към недоволните е да сменят своя застраховател, вместо да се впускат в нелегални действия, които биха могли да бъдат дори наказуеми.