Започването на нова работа винаги е изнервящо. Подобно пътуването сам в чужда държава е вълнуващо да научиш и да видиш нови неща, но в същото време е изнервящо човек да се справя със заобикалящата го среда и с чуждия език.

Винаги на дневен ред стои въпросът колко важно е първото впечатление и какво може да направи един човек още от самото начало, за да започне да подготвя успеха си в бъдеще?

"Първите три месеца на всяка нова работа са продължение на процеса по интервюто за работа," казва Аманда Огъстин, експерт по кариерно развитие в TheLadders. "Още от първия си ден на новата работа трябва да сте на ниво."

Огъстин ,която има близо 10-годишен стаж като консултант на професионалисти на високи позиции, изброява няколко неща, които най-успелите хора правят в първата си седмица на нова работа:

1. Не се притеснявайте да се представяте.

Поемайте инициативата и се срещайте с хората. Поздравявайте в асансьора, в кухнята или в тоалетната. Това ще ви се отплати в крайна сметка. "Обстановката в компанията може да е много натоварена и хората да нямат време да идват при вас, за да се запознаете," казва Огъстин. "Започнете с групата, която е най-близо до вас, хората с които работите пряко." В техен интерес е да започнете добре отношенията си, защото вашата работа ще влияе директно върху тяхната.

2. Сприятелете с някои от служителите, които са от по-дълго време там, тъй като като той/тя ще може да ви покаже как да се справяте в офиса.

Научете кои са играчите и кой работи от по-дълго време в компанията, съветва Огъстин. Намерете ветерана, който знае добре кое как става и може да ви поразведе из компанията. "Всяка компания си имат свой собствен език и шеги между колегите," казва тя. "Търсете човекът, който ще ви помогне да разкодирате използваните съкращения и взаимоотношенията в офиса." Освен това ще ви трябва някой, към когото да се обръщате за дребните ежедневните неща. Да питате шефа си да ви помогне да намерите моливите е малко под неговите/нейните задължения.

3. Уточнете очакванията с шефа си и вашите служители.

"Включете се в календара на шефа си," казва Огъстин. Използвайте първата ви среща, за да разберете как те смятат, че изглежда успехът през първата седмица, месец и три месеца. В същото време, ако заемате ръководна длъжност, е важно да започнете да споделяте очакванията си с хората, които ви се отчитат пряко.

4. Разберете как стои положението с кафето.

Да знаеш къде е кафето в офиса винаги е добра стратегия за успех. Важно е също така да разберете какви са неписаните правила в офиса, които ако бъдат нарушени, карат някои хора да полудеят. Кой мие съдовете? Кои рафтове са общи? "В нашия офис има няколко хладилника и хората се сърдят, ако използваш грешния," казва Огъстин. "Бъдете като попивателна гъба и гледайте как хората правят нещата. Няма нищо нередно в това да попитате как работи кафе машината."

5. Започнете да демонстрирате и да документирате това, което сте обещали на компанията по време на интервюто.

"Поставете си го за мисия, каквото и да сте обещали по време на интервюто за работа, да покажете, че ще го изпълните," казва Огъстин. Ако сте казали, че сте факир на социалните медии или боравите добре с числа, незабавно демонстрирайте активност по отношение на акаунтите в социалните мрежи или да разчитате анализите на компанията. Започнете да си водите списък със свършените от вас неща. Записвайте си всички ваши постижения, принос и случаите в които сте получили положителна обратна връзка. Трябва да започнете рано и да разполагате с готовата информация когато се стигне до преглед на представянето на служителите и до преговори за заплата.

6. Организирайте се и си създайте добри навици.

Тъй като сте затрупани с много нова информация, създаването на добри навици и организация от самото начало ще ви улесни живота по-нататък. Това също така е добър момента да подобрите лошите си навици. "Това е страхотна възможност да преодолеете някакви предизвикателства или слабости от вашето минало," казва Огъстин. Ако сте изпитвали затруднения с това как да управлявате времето си, например, използвайте първата седмица, за да очертаете как ще прекарвате всеки ден за почнете да прилагате плана си на практика.

7. Заздравявайте новите си контакти в социалните медии.

След като официално вече започнете работа е важно да обновите длъжността си в профилите ви в социалните мрежи и да започнете да следвате новата си компания и колеги. След като се запознавате с нови хора, циментирайте връзките като ги намерите в Twitter или LinkedIn. Огъстин съветва да откриете платформата, която е най-уместна за вашия случай. Много хора гледат на Facebook, например, като на лична платформа, затова действайте благоразумно.

8. Подновете отношенията си с бившите си колеги.

Първата седмица от новата ви работа е идеалното време да се свържете с колегите си от предишните ви работни места, казва Огъстин. "Потърсете хората от старата ви фирма и помолете за препоръки в LinkedIn". Най-доброто време да получавате препоръки е когато не си търсите нова работа, според нея.

9. Разучете квартала около новата ви работа.

Разучете квартала около новия ви офис. Знаете ли къде е най-близката аптека? А къде да си купите сандвич, да заведете някого на кафе или на хубав бизнес обяд?