Всички сме чували, че най-лесният начин да превърнеш живота си в кошмар е да направиш от хобито си работа. Твърдението може и да е вярно за някои, но все повече хора се опитват не само да печелят хляба си, но и да го правят с удоволствие за себе си.

Forbes събра десет примера, потвърждаващи, че хобите може да се превърне в работа, без това да засегне собственото спокойствие. При това по един изгоден начин:

Ана-Мария Файола (Bramble Berry)

34-годишната Ана-Мария Файола от град Белинхам, щата Вашингтон, се увличала още от ученичка по производството на сапун. На 20 години решила да превърне това свое увлечение в бизнес. Малкото бизнес начинание Bramble Berry в наши дни вече е фирма, оценявана на 3 млн. долара и предлагаща 2 500 различни сапуни. Три неща определили успеха на Ана-Мария Файола: решението й да заложи на карта цялото си имущество, бумът на социалните мрежи и решението й да завърши специалността „Маркетинг“. Тя изтегля голям заем от програма на правителството за стимулиране на малкия и среден бизнес и разработва концепция, която се харесва на клиентите. В допълнение тя стартира бизнеса си, точно когато настъпва взривният ръст на интернет търговията: все още малко търговци са се ориентирали към мрежата и успехът е пълен.

Том Сазмор (Broadmoor Baker)

Юарският емигрант пристига в САЩ през 1979 г., когато е 28-годишен. Две години по-късно той създава Business Space Resources, която предлага оптимизиране на работното пространство за клиентите. Сазмор обаче не се чувствал доволен- искал паралелно да се занимава с нещо по-земно и живо. Обичал да прави сладкиши и след няколко месеца опити, успял да предложи на семейството си да опита продукт, който определено би бил оценен от пазара. Том Сазмори мобилизирал всичките си усилия и скоро открил подходящите бизнес партньори, а студиото на предходната фирма послужило за база. Сега бизнесът на Broadmoor Baker носи около 2 млн. долара на година, при това Сазмори продължава да смята Business Space Resources за своя работа, а печенето на сладкиши и хляб- просто за хоби.

Джо Мадалена (Profiles in History)

Джо Мадалена, син на търговец в антикварен магазин, надминал баща си по колекционерска страст още в детството. На 14 години той имал 100 000 комикса, над милион бейсболни картички, хиляди автографи на знаменитости и дори няколко картини. Парите, които успял да спечели от продажбата на това богатство, му позволили да открие аукциона Profiles in History, търгуващ с личната кореспонденция на холивудски знаменитости и исторически личности. Мадалена е успял да продаде последната служебна бележка, върху която слага подписа си Джон Ф. Кенеди, писмо на Абрахам Линкълн и т н. Днес състоянието на Мадалена се оценява на 2-3 млн. долара.

Робърт Стерновски (Softronics)

Младите години на Робърт Стерновски минават в корпорация Rockwell Collins, където той работи като инженер, обслужващ американската отбрана и космическата програма. В свободното си време изобретявал различни радиоустройства, докато накрая разбрал, че още няколко негови колеги споделят същото увлечение. Фирмата Softronics, която те заедно създали, дълго време останала само проект: сътрудниците идвали „на работа“ след обичайната си работа и оставали до сутринта, офисът се местел от място на място, а всяка сутрин чистачката откривала планини празни бутилки Mountain Dew и кутии от пица. Стерновски решава да промени това, внедрявайки стандарта ISO. Офисът се преобразява, а инженерите започват да идват в него с костюми. В наши дни само договорите с Rockwell Collins са на стойност 200 млн. долара, а компанията прави годишна печалба от 20 млн. долара.

Маркус Персон (Mojang)

30-годишният швед се увлича по електронни игри и програмиране още от детство и едва седемгодишен, вече владее Commodore 128. Впоследствие той започва да води живот като много млади, талантливи, но разсеяни програмисти: работи като фрилансър в добри, но не отлични студиа, справя се успешно, но без особена материална полза, с една дума- бил професионално „малоподвижен“. Но все пак Персон се надява на своите 15 минути слава. Билет към нея се оказва видеоиграта Minecraft, която получава много добри отзиви от гейнърите. Тогава Персон решава, че трябва да доразвие концепцията, напуска работа и наема хора, До днес различни версии на Minecraft имат над 18 млн. потребители,а през последната година приходите на Mojang достигнаха 4.16 млн. долара.

Дейвид и Венди Каст (ContemporaryCandles)

Дейвид и Венди Каст от щата Илинойс започнали бизнеса си съвсем случайно. Те обичали да правят свещи, използвайки различни фитили, восъци и ароматни масла. Всяка създадена от двойката комбинация горяла различно от другите. Когато двамата били направили твърде много свещи, започнали да ги раздават на приятели, а те от своя страна- започнали да агитират семейство Каст да започне бизнес. Двамата дълго се колебали, но през 2001 г. Венди била уволнена от работата си. Тъй като тя е глуха, това доста затруднило търсенето на ново препитание и в крайна сметка- бизнесът бил започнат. За десет години семейство Каст запълниха Илинойс със стотици видове свещи, поставки за свещи, принадлежности за свещи и всичко свързано с тях. Годишният им оборот е около 1 млн. долара, макар че двамата отклоняват всички предложения за разширяване на бизнеса.

Рeйчел Рeй (30 Minute Meals)

Американската телевизионна звезда Рейчъл Рей, както се полага на потомка на сицилианци, обожавала да готви. Но да пробиеш с толкова популярно хоби далеч не е лесно. Рейчъл Рей успява благодарение на това, че се обръща към най-неочакваната аудитория: хората, които не обичат да готвят. Нейното шоу 30 Minute Meals, показващо рецепти, чието готвене не отнема повече от половин час, проработва и в наши дни Рей е единствената телевизионна звезда след Опра Уинфри, която води едновременно четири телевизионни шоупрограми, има безброй книги за вкусно и здравословно хранене, рекламно лице е на няколко марки и чете лекции за успешните хора. Тя печели по 15 млн. долара на година и през 2009 г. бе включена в списъка на Forbes на най-влиятелните знаменитости. Сериозен напредък за човек, който в първите две години работи за по 50 долара на предаване.