Преди година основателят на PayPal и първият инвеститор във Facebook, легендарният предприемач от Силициевата долина Питър Тил водеше курс лекции в Станфордския университет. Пред студентите си той заяви: „Ако успея да си свърша работата добре, това ще е последният предмет, който ви се налага да учите“.

Лекциите на Тил имаха за цел да отговорят на въпросите „Защо конкуренцията невинаги е нещо добро?“ или „Защо по-добрият продукт не винаги се налага?“ . Нека видим някои негови отговори, представени от Forbes:

Истинският прогрес е вертикален

Има два вида прогрес: хоризонтален и вертикален. Хоризонтален е прогресът на широко тиражирани, успешно работещи технологии. Той се нарича „глобализация“. Но в самата глобализация няма нищо иновативно: това е движение от 1 към N. Най-успешните технологични компании Facebook, Palantir, SpaceX се движат от 0 към 1. Това е вертикален прогрес, когато най-голямо значение има движението между 0 и 1. Всички велики компании са направили това, останалите- не.

Не хабете сили за конкуренция

Смисълът на капитализма е в натрупването на богатство. Но в условията на идеална конкуренция никой не би печелил пари: цялата печалба ще отива за поддържане на съперничеството. Конкуренцията може и да е в интерес на обществото и дори света, но не е в интерес на конкретния човек.

На практика е необходимо да избягвате конкуренцията с всички сили. Много по-добре е да не се борите за място на вече съществуващи пазари, а да създавате нови. Конфликтите изглеждат романтични, но на практика в тях се губи много време.

Най-добрият продукт не е задължително да победи

Не знам защо е прието да се смята, че успешната технология ще се продава от самосебе си. Това е лъжа и историята е пълна с обратни примери. Спомнете си Никола Тесла. Той е по-добър инженер и учен от Томас Едисон, но Едисон е по-добър бизнесмен и основава General Electric.

Хората са уверени, че при старта на компанията няма нищо по-важно от екипа, нейната структура и култура. Всъщност няма нищо по-важно от продажбите! Повечето компании изобщо не се замислят как правилно да продадат своя продукт. Винаги и навсякъде е необходимо да мислите!

Помните ли: 20% усилия = на 80% резултат

Помните ли това правило? 20% от усилията носят 80% от резултата. 20% компании получават всичко, а 80%- нищо. Важно е винаги да помните за това.

Лошият план е по-добре от никакъв план

Мисълта, че бъдещето е непредвидимо, води до излишна предпазливост. Младите хора предпочитат да си създадат портфолио от проекти със слаб успех, вместо да се хвърлят на нещо невъзможно. Стремежът да се намали риска често е губеща стратегия. Ако искаш да си велик, прави големи планове. Лошите планове са по-добри от никаквите.

Вие сте неповторими: изследвайте нови пътища

Всеки човек и всяка компания са неповторими. Когато вземате някакво решение, то може да има най-неверояти последици. В този смисъл животът на всеки човек е уникален: настъпва момент, когато не знаеш какво има на хоризонта. Логичният въпрос е: какво да правим с това незнание? Обикновено ще ви посъветват да вървите по вече отъпканите пътища, да не правите необмислени постъпки, да рискувате по-малко. Смятам, че това е неправилно. Хората се продават прекалено евтино. В човешкия опит и знания има още много бели петна. Вървете по нови пътища и ги изследвайте!