Китайският символ за криза е съставен от два йероглифа - заплаха и възможност. Мислите, че настоящият кризисен момент не е подходящ за стартиране на малък бизнес, помислете пак. Ето ви и някои примери от историята за създаване на големи щатски гиганти, стартирали именно в кризисни моменти, представени от финансовия сайт money.cnn.com.

1. Procter & Gamble.

Основана по време на паниката от 1837 година от производителя на свещи Уилиям Проктър и доведения му брат, производител на сапуни Джеймс Гембъл. Те съчетават усилия за създаване на малък семеен бизнес в Синсинати, точно преди шест предстоящи години на тежка финансова криза в най-голямата световна икономика.

Днес този бизнес е с приходи в размер на 83.5 млрд. долара за изминалата година, като марката включва в себе си някои от най-познатите в САЩ потребителски марки, като - Tide, Pampers, Oral-B, Iams, Pantene, Duracell и др.

Чистата печалба на компанията за изминалата година е възлязла на значителните 12.1 млрд. долара.

2. IBM.

На компанията са били положени основите по време на дългата депресия 1873-1896 година. Технологичният сектор е положил основите със старта на три компании Tabulating Machine Company, International Time Recording Company и Computing Scale Corporation.

Тези три компании са се слели през 1911 година, като името на Computing-Tabulating-Recording Company е било променено на IBM няколко години по-късно.

През изминалата година компанията е реализирала приходи в размер на 103.6 млрд. долара.

3. General Electric.

Основана по време на паниката от 1873 година, когато колапсът на водещата инвестиционна компания Jay Cooke & Co. предизвика затварянето на NYSE за няколко дни.

Томас Едисон изобретява през 1879 година първата електрическа крушка, като през 1896 година основава компания, която нарича Edison General Electric Company. Същата година, компанията му намира място в първия в историята индекс Dow Jones Industrial Average.

За изминалата година тя е с приходи в размер на 183 млрд. долара, макар и печалбата й да се понижава с 19%.

4. General Motors.

Основана по време на паниката през 1907 година. Тогава масирани тегления от банки доведоха до закриването на много финансови институции.

Тези събития обаче не са попречили на Уилиам Дурант, водещ производител на каляски, да се пробва в нова технология наречена автомобил. Той основал компанията GM на 16 септември 1908 година. През тази година тя е станала холдингова компания на Buick и Oldsmobile.

През следващите години на възстановяване е прибегнала до придобивания на по-малки конкуренти.

Засегната от кризата, тя стана свидетел на понижение на пазарната си капитализация с 85% само за година. През декември миналата година от там потърсиха правителствена помощ в размер на 34 млрд. долара, за да бъде избегнато обявяването на банкрут от най-големия световен производител на автомобили.

5. United Technologies Corp.

Основана през 1929 година непосредствено преди Голямата депресия. Следват десет години на криза за икономиката, но авиобизнесът процъфтява. В началото под крилото на компанията е имало толкова много разнородни бизнеси, че тя попада под ударите на антитръстовото законодателство. През 1934 година, се превръща в това, което е в момента.

За изминалата година тя разполага с приходи в размер на 58.7 млрд. долара, като на фона на кризата обхванала САЩ, наблюдаваме известно забавяне на поръчките и темпа на повишение на печалбата.

6. FedEx

Създадена по време на петролната криза от 1973 година. Предприемачът Фредерик У. Смит идентифицира необходимостта важни документи да достигат своята дестинация в рамките на един или два дни. Той основава компания с името Federal Express, която започва да работи през посочената година и която става печеливша през юли 1975 година.

Към днешна дата пазарната капитализация на компанията е в размер на 16.13 млрд. долара. За последната една година приходите й са възлезли на значителните 38.8 млрд. долара.