Като „пени акции“ от щатската комисия за търговия с ценни книжа (SEC) определят акциите, издадени от малка компания, които се търгуват под 5 долара, обикновено на ОТС-пазара (over-the-counter).

Въпреки, че на много от инвестиционните фондове им е забранено да търгуват с подобен род акции, а други просто ги избягват, като цяло търговията с тях е относително активна. Причината? Малки изменения в цените на тези евтини книжа са равни на големи проценти.

Кой търгува с пени акции?

1. Опитни трейдъри

Може би този род ценни книжа се търгуват в най-голяма степен от трейдъри с богат опит. Те са привлечени от възможностите да реализират големи печалби. Не е тайна, че именно подобен род малки компании често оглавяват класациите на най-поскъпващите дружества на борсите по света.

Има, разбира се, един проблем. Шансовете да откриете малка компания, която ще е сред най-добре представящите се на борсата, не са особено големи. Ето защо опитни трейдъри се надпреварват да търсят следващия Facebook, който да ги направи богати.

Те са убедени, че могат да успеят вследствие на задълбочени анализи и предимствата си пред останалите, базирани на техните умения и знания.

Трябва да се има предвид, че този тип акции рядко се предлагат с възможност за търговия на маржин, което ги прави сравнително ограничен избор за масовите трейдъри.

2. Инсайдери

Хората с най-много информация за бъдещето на един малък бизнес са, разбира се, неговите мениджъри. Когато инсайдери на една компания купуват от акциите й, това се приема като добър признак. Разбира се, само по себе си не гарантира успех, просто свидетелства увереност.

И обратното, инвеститорите трябва да се страхуват, когато инсайдери продават акции на широката инвестиционна общност.

3. Хеджфондове

Хеджфондовете не са толкова стриктно регулирани, колкото останалите типове инвестиционни фондове и затова нямат забрана да търгуват с пени акции. Обикновено хеджфондовете скъсяват евтините акции, особено когато последните са регистрирали сериозен ръст.

Те са страната, която застава срещу всички прекомерно оптимистични за развитието на бизнеса инвеститори. Обикновено печелят, защото само една на 20 малки компании успява да се разрасне и да се превърне в среден или голям бизнес.

4. Финансови блогъри и автори на писма към инвеститори

Често пени акциите се търгуват от финансови анализитори блогъри, които правят анализ и го изпращат до голям брой пазарни участници.

Това често е на ръба на „легитимността“, особено когато става въпрос за по-именитите специалисти, които с материала си биха могли да въздействат върху цената на тези активи.

5. Компании за връзка с инвеститори

Компании, чиито бизнес е да свързват малките компании с потенциални инвеститори, често получават като бонус пени акции. Обикновено тези компании са продавачи на пени акции, което не е особено изненадващо.

6. Маркет мейкъри

Маркет-мейкърът е брокер, който е натоварен със задачата да поддържа ликвидността по определена позиция. Ликвидността на практика е един от най-големите проблеми при пени акциите.

Този брокер разполага със запас от акции, които може да ползва, за да продаде, при наличието на пазарна оферта, или да добави към тях, когато има оферта продава.

7. Спекуланти

Спекулантите са навсякъде на пазара. Те често се появяват и при малките компании в търсене на бързи и лесни печалби.

Обикновено присъствието им се засилва в моменти на волатилна търговия на пени акциите (което е относително често). Целта им е бързо да купят и да продадат и да реализират „печалба“ от това.

8. Неопитни инвеститори

Тълпи от неопитни инвеститори често се насочват към евтините акции. Привлечени от медиен доклад, „платен“ пиар или рязкото поскъпване или поевтиняване в акциите на малка компания, инвеститори без сериозен опит в търговията са склонни да се хвърлят на пазара често „на сляпо“. Обикновено това завършва със сериозни загуби.