След като представихме вчера отличителните черти на евтините акции, днес ще представим характеристиките на акциите, които са скъпи.

1. Акциите на една компания могат да са надценени, ако съотношението цена-печалба е по-високо от два пъти ръста на нетната печалба.

Това сравнение може бързо и лесно да даде отговор на въпроса дали акциите на една компания са надценени. Разбира се, от време на време има изключения от това правило, затова е добре то да се използва в съчетание и с други финансови съотношения.

Първо погледнете към прогнозираната печалба на акция, изчистена от данъци, за следващите няколко години и след това сравнете очаквания й ръст със съотношението цена-печалба. Полученото съотношение не трябва да надвишава две.

2. Акциите на компанията могат да са надценени, ако дивидентната доходност е в 20-те най-ниски процента на дългосрочно разглеждания период.

Освен ако един бизнес не е в лош цикъл или икономиката не е във фаза на стагнация, то изплащаният от компаниите дивидент би следвало да е в средните исторически норми. Ако дивидентът бъде понижен значително под средните норми, то това може да е тревожен сигнал.

Като пример могат да се дадат акциите на Chevron. Всеки път, в 25-годишната история на търговия на компанията, когато дивидентната доходност се понижи под 2%, инвеститорите е трябвало да са внимателни. И обратно, интересът отново се е връщал, когато дивидентната доходност достигне 3.5-4%.

3. Акциите на компания могат да са скъпи, ако е в циклична индустрия и печалбите са близо до исторически върхове.

Има определен тип компании, като автомобилопроизводителите, строителните предприемачи и др., които са в циклични сектори. Тези бизнеси преживяват циклични понижения на печалбите със забавяне на икономиката (която също е циклична).

Казано по друг начин, когато печалбите на този род компании са близо до рекордни в историята им стойности, то те най-вероятно са на върха на своя цикъл. В такива условия потенциалът им за по-нататъшен ръст е ограничен, докато вероятността за влошаване на резултатите им в бъдеще нараства.

4. Акциите на една компания могат да са скъпи, ако печалбата на акция, разделена на цената на акция, е по-малка от половината на доходността по 30-годишните щатски облигации.

Инвеститорите, съблюдавали това правило, щяха да пропуснат инвестиции по време на интернет балона от 1999-2000 година. Тогава акции на компании като Wal-Mart или Coca-Cola се търгуваха при цени 50 пъти печалбите им.

Например, ако компания е с печалба от 1 долар на акция, а лихвата по 30-годишните облигации е 5%, то акциите на компанията не бива да струват повече от 40 долара.