На фона на растящата все повече планина от ненужни текстилни изделия, изхвърлени от САЩ и други богати държави, индиецът Джейдий Садждех вижда възможност да създаде бизнес, който да помага на околната среда, да създава работа за нискоквалифицирани работници в Индия и да го направи богат.

Пренасищането с използвани дрехи в световен мащаб свали цените на рециклираните текстилни изделия с 50% в последната година. Цената за тон текстилни изделия от САЩ, Канада и други държави е паднала толкова много, че износителите на практика ги подаряват, като ги продават срещу покриване на транспортните разходи.

Търсенето от страна на Африка и Индия е намаляло сериозно и те не могат да поемат нарастващото предлагане, генерирано отчасти от компаниите за облекла.

Саджедех, чието семейство рециклира стари дрехи от десетилетия, решава да създаде нов източник на търсене за използваните текстилни изделия, като започне нов бизнес – чанти за пазаруване, направени от рециклирани текстилни материали.

Както повечето “рециклирани” чанти, които се предлагат в магазините по света, чантите на Садждех са „зелени“, защото не са направени от найлон и могат да бъдат използвани отново и отново. Неговите чанти обаче са още по-зелени, защото са направени от стари чаршафи, салфетки и покривки за маса.

Процесът е доста трудоемък, затова може да се извършва в големи мащаби единство на място като Индия, където заплащането е ниско. Близо 60 души в завода на Садждех в предградие на Мумбай приемат камиони с бели материали втора употреба и ги превръщат в торбички.

Използваните чаршафи и покривки за маса се нарязват на стандартни парчета, проверяват се за петна, след което им се поставят различни десени и биват съшити в пазарски чанти. Компанията на Садждех - Texool, произвежда всичко - от най-обикновени торбички за пазаруване през чанти за обувки и дори по-сложни чанти с допълнителни джобове и ципове, пише WSJ.

За да има положителен ефект за околната среда и възможност да се изкарат пари от този бизнес, според Садждех, той трябва да се развива в промишлени мащаби – с милиони произведени чанти вместо със стотици. Днес неговата компания има капацитет да произвежда 1.5 продукта годишно. Той планира да увеличи броя до 5 милиона в следващите четири години.

Неговите чанти се продават на едро на цени между 30 цента и 7.00 долара. Той вече ги доставя на някои от най-големите търговци на дребно в Индия, както и на международни марки в страната като Disney, Mattel, Colgate и Steve Madden.

Садждех се надява, че в крайна сметка по-богатите страни, от които идват неговите материали, ще станат неговите най-големи клиенти.