Силата на думите никога не е по-видна от случаите, в които работя с клиент или екип и изказът придобие негативен характер: Шефът е тежък характер; Количеството на работата е трудно неконтролируемо; Тази политика е глупава, пише в The Daily Muse Лий Маклауд, професионален коуч.

Незабавно забелязвам отрицателния ефект, който подобен тип говорене оказва върху ситуацията. Когато казвате, че босът ви е труден характер или че работата е стресираща, създавате самоизпълняващо се пророчество.

Организационният експерт Робърт Крайтнър го обяснява по следния начин: “Стремим се да потвърдим нашето възприятие на реалността, независимо колко грешно може да е то.”

Така че, ако мислите, че шефът ви е кошмар, ще търсите начини да потвърдите, че той всъщност наистина е кошмар. Казвате, че сте се стресирани; ще намирате още повече начини да се чувствате стресирани.

В книгата „Думите могат да променят мозъка ви“ авторите Нюбърг и Уолдман казват: “Една-единствена дума има силата да влияе върху гените, които регулират физическия и емоционалния стрес.” Това означава, че колкото повече мислите и говорите негативно, толкова повече мозъкът ви генерира този тип мисли.

Това е спирала надолу, която не само ще окаже влияние на настроението и възгледите ви, но ще ви създаде още повече стрес. А кой има нужда от това?

Да разгледаме няколко фрази, които срещаме прекалено често. След като ги засечете в ежедневието си, можете да предприемете действия по перефразирането им така, че да отнеме част от стреса през деня ви. Представете си следното – да намалите стреса само като промените начина, по който говорите.

1. “Затънал съм в работа”

Ако продължаваме повтаряме, че сме затънали в работа, тогава се чувстваме....затънали. Така просто подсилваме усещането, че сме затрупани с работа, независимо дали това е така или не.

Вместо това е по-добре да гледате реалистично на работата, която ви очаква — дори и малко да сте затрупани.

Опитайте да използвате фрази като “Имам много неща за вършене, но знам, че ще свърша всичко навреме,” “Това е огромен проект, но ако го разделя на по-малки части, няма да изглежда толкова непреодолим” или “Имам много неща за вършене и имам нужда от малко почивка. Ако си взема отпуск в петък, би било добре.”

2. “Толкова съм зает”

Познавам малко хора,,, които чувстват, че в момента не са супер заети", казва Маклауд. Да заявяваме пред колегите си колко погълнати сме от важни дела се е превърнало почти в почетна значка.

Изненадващото е, че има вероятност вашето поведение - повече, отколкото работата ви, да е причина за този “синдром на заетия.” Нашата мания по мултитаскинга е една от причините.

Когато правим няколко неща едновременно, ние всъщност не ги вършим по едно и също време; ние се прехвърляме постоянно между отделните задачи.

Така да пишете имейл, докато говорите по телефона, след което да отговаряте на чат съобщения, които излизат на екрана, ви кара да се чувствате много по-заети, отколкото бихте били, ако се занимавахте само с по една задача, на която да отделят цялото си внимание.

Вижте още: Как да си тръгваме в 5 часа от работа и да сме свършили всичко?

Когато ви идва да кажете “Толкова съм зает,” спрете и оценете това, което наистина вършите. Заети ли сте да вършите по три неща наведнъж и прехвърляте ли това върху цялата си рбаота (или живот)?

Вместо това отстранете тази фаза напълно. Започнете да казвате “Не съм толкова зает, концентриран съм върху едното нещо, което върша сега”— след което го свършете.

3. “Нямам време за това”

Капанът да обвинявате липсата на време за това, че нямате възможност да свършите нещо, е често срещан проблем. Забележете в следващата седмица колко пъти ще се уловите да казвате “Нямам време да се занимавам със (задачата, от която изпитвате ужас).”

Независимо дали пощенската ви кутия прелива от нови писма или офисът ви е в пълен безпорядък, защото “нямате време” да се организирате, спрете и се замислете. Дали това е така, защото наистина нямате време?

Истината е, че всички ние разполагаме с един и същи брой часове в денонощието. Така че, когато казвате “Нямам време,” всъщност казвате, че сте избрали да не отделите на въпросното нещо от вашето време и внимание.

Променете това в следващите няколко седмици. Вместо да казвате, че нямате време, кажете “Това не е приоритет за мен в момента” или “Знам, че това трябва да се свърши, но сега тези други три неща са по-важни.”

Ясното очертаване на вашите приоритети ви дава контрол над времето ви и на списъка ви с нещата за вършене вместо обратното.

Факт е, че начинът, по който говорите за себе си и за работата си, има огромно влияние върху нивото ви на стрес, а в крайна сметка и върху вашето удовлетворение.

Внимавайте с тези три фрази в следващите няколко дни и вижте как можете да ги промените, да намалите стреса си и да облекчите част от напрежението.