В условията на криза компаниите по целия свят и особено на развитите пазари използват всякакви трикове, за да представят резултатите си като добри. Ето и пет трика, представени от изданието Investopedia.com

1. Петъчно изнасяне

Компаниите, които знаят, че са се представили не чак толкова добре, често ще потърсят време за изнасяне на своите резултати, когато предполага, че инвеститорите ще им обърнат най-малко внимание. Петък е един от тези дни. Този трик е бил използван широко в края на 90-те години, но инвеститорите впоследствие са го засекли и са започнали да обръщат по-голяма внимание на последния ден от седмицата.

2. Маскиране

Компаниите са задължени да представят на инвестиционната общност както добрите, така и лошите неща. Напоследък обаче, цели екипи се грижат за това да „маскират" лошите неща в една по-приемлива и добра форма. Използват се специфични думи като „предизвикателства", „под натиск", „понижаващи се" и други подобни, които не бива да се приемат с лека ръка от инвеститорите. Обикновено зад тях се крият много по-лоши неща от смисъла на тези думи.

3. Разположение на информацията

Тук се следва принципа на ситния текст в договорите, разположен на 32-ра страница примерно. Все повече компании поставят това, на което им се иска инвеститорите да не обърнат особено внимание някъде в дъното на информацията.

4. Наблягат на добрите новини

Думи като „по-добри" от очакванията или мениджмънтът е доволен от текущите резултати се натъртват и поставят на най-видните места. Разбира се счетоводителите си играят с термини като еднократни разходи, инвестиции и други, целящи да напудрят нещата. Важно е да се гледат и бъдещите очаквания на компаниите, както и да се анализират изключително задълбочено, защото информацията, която обикновено излиза от дадена компания, в голямата си част вече е заложена в цената на даден актив.

5. Повишаване на обратното изкупуване

Обратните изкупувания по своята същност се приемат, като добра новина за инвеститорите. Това обаче не винаги означава, че нещата са добре. Често когато дадена компания се опитва да замаскира нещо, тя набляга на този елемент. Такива се обявяват нерядко, след лоши за компанията новини.

6. Обявяване на добра новина, която да неутрализира лошата

Целта разбира се е да се отвлече инвеститорското внимание. Дори и да е нещо, за което се знае или се предполага, че се е случило, неговото официално обявяване често се пази за лоши моменти.