Един-единствен съвет от инвеститор е помогнал на съоснователя и главен изпълнителен директор и на Airbnb Брайън Чески да развие компанията от стартиращ бизнес до индустриален гигант на стойност около 70 милиарда долара.

„Най-добрият съвет, който някога съм получавал, гласи: Съсредоточете се върху 100 души, които ви обичат, вместо да карате милиони хора просто да ви харесват.“ Това каза Чески по време на скорошно събитие на Stanford Graduate School of Business, пише CNBC

Думите са на Пол Греъм, съосновател на технологичния стартъп акселератор Y Combinator, който съветва съоснователите на Airbnb – Чески, Джо Гебия и Нейтън Блечарчик – да се съсредоточат върху малка аудитория от потенциални клиенти, докато изграждат своята компания.

Подобна препоръка „всъщност противоречи на почти всичко, което всички казват“, коментира Чески.

По думите му в ранните дни на Airbnb това означава създаване на изживявания за гостите, отличаващи се от престоя в хотел. Триото съоснователи се отнася сериозно към проучването си, като дори наема художник на Pixar, който да им помогне да нарисуват картната на петзвездните престои.

Едновременно с това предприемачите се опитват да разберат какво би направило домакините щастливи. Малко след стартирането на компанията триото съоснователи посещава жилища под наем в Airbnb в Ню Йорк, за да ги снимат лично и да разберат по-добре перспективите на домакините.


Кутия зърнена закуска за 40 долара променя завинаги историята на AirbnbСъбитията са напълно действителни, а успехът е плод на чиста случайност

Малкият брой хора, които оценяват високо изживяването чрез Airbnb, както гости, така и домакини, се превръщат в „маркетинговия отдел“ на компанията, разказа Чески на събитието в Станфорд.

По негова оценка стратегията е проработила.

През първото си десетилетие Airbnb стана по-голяма от Hilton, която стартира през 1919 г. и в момента има пазарна капитализация от 36,43 милиарда долара.

Голяма част от този ранен растеж се дължи на т.нар. маркетинг от уста на уста, посочи Чески.

За съжаление, Греъм също така е дал на съоснователите на Airbnb и „най-лошия съвет“, който някога са получавали – че трябва да се преместят в Маунтин Вю, Калифорния, където се намира Y Combinator, за да успеят.

„Не е нужно да се местите [в Силициевата долина]“, каза Чески. „Можете да бъдете навсякъде.“


За първи път Силициевата долина формира под 20% от стартъп сделките в САЩВлиянието на технологичния център върху стартиращите фирми и рисковия капитал намалява, тъй като стартъпите вече се появяват на все повече места в САЩ.

Airbnb все още е базирана в Сан Франциско, но през последните години големи компании като Oracle и Hewlett-Packard Enterprise местят централите си извън Силициевата долина.

Тази година Сан Франциско е едва петият най-добър град в САЩ за стартиране на бизнес, до голяма степен поради високите си разходи за живот, според данни, събрани от списание Inc. Остин в Тексас оглави класацията, следван от Солт Лейк Сити и Роли, Северна Каролина.


Служителите на Airbnb ще могат да работят дистанционно завинагиКомпанията за краткосрочни наеми няма да изисква повечето й служители някога да се завръщат в офиса

Чески също така подкрепя идеята за работа от вкъщи - или, както може да се очаква от главния изпълнителен директор на Airbnb, работа от дома на някой друг.

„Гарантирам ви, че много от изпълнителните директори, които викат хората обратно в офисите в Ню Йорк, заминават в Хамптън за лятото или отиват в Европа през август“, каза Чески пред подкаста „Decoder“ на The Verge по-рано този месец .