Много работодатели в САЩ дадоха ясно да се разбере, че искат служителите им да се завърнат в офисите поне частично.

Някои служители, обаче, които прекараха последните две години, работейки почти изцяло дистанционно, се чудят защо въобще трябва да се връщат присъствено на работа.

Цените на горивата са високи. Случаите на COVID-19 отново се увеличават. Те са били продуктивни от дома, а когато са посещавали офиса, малцина от колегите им са били там.

"Служителите наистина търсят гъвкавост и избор за това къде, кога и как да работят. Те не искат да им се казва: 'Трябва да си тук в тези този и този ден.' Те искат да могат да избират," казва пред CNN Business Райън Лъби, партньор в McKinsey & Company.

По-рано през годината проучване на Pew установи, че 61% от служителите в САЩ, които имат офис извън дома, не искат да се връщат на работното си място.

Независимо дали става въпрос за хибриден модел или изискването служителите да идват в офиса пет дни в седмицата, работодателите трябва да покажат каква е стойността на това да работниците да пътуват отново до офиса, ако те са се справяли успешно от дома в продължение на две години.

"Ако единственото различно нещо в деня им е, че няма да са у дома и ще бъдат в офиса, където няма никой друг или няма хора, с които да си сътрудничат, тогава те ще се запитат какъв е смисълът от това," казва Ванеса Мацис-Маккрийди, директор човешки ресурси в Engage PEO.

Мацис-Маккрийди допълва, че предлагането на служителите на грижи за деца или възрастни може да улесни прехода. Също така малки придобивки, като плащането на абонаменти за подкасти, което да направи пътуването до офиса по приятно, безплатната храна в офиса, присъствените образователни сесии и социалните събирания може също да привлекат служителите обратно към офиса.

Какво мерки предприемат компаниите?

В един от по-екстремните случаи главният изпълнителен на Tesla Илон Мъск изпрати имейл до служителите, в който заявява, че те трябва да са в офиса поне по 40 часа седмично или трябва да напуснат компанията.

Въпреки това много компании все още не са направили връщането в офиса задължително. Те обаче насърчават служителите да се върнат, според Брайън Кроп, вицепрезидент на Gartner HR, който допълва, че компаниите имат склонността да разчитат на маркирането на пропуски, за да са сигурни, че служителите ще следват протокола.

Според него обаче е прекалено рано компаниите да започнат да предприемат мерки срещу служителите, които не се появяват в офиса.

"На този етап те не уволняват активно хора, които не се появяват в офиса достатъчно. "Те предпочитат да обсъждат въпроса с тях и да разберат какъв е проблемът." Това обаче може да не продължи много дълго.

Намирането на подходящия баланс

Някои компании се опитват да се срещнат със служителите по средата.

Компанията Progyny отваря офиса си в Манхатън през септември, планирайки зачислените в централата й служители да идват в офиса пет дни в седмицата. Компанията уведомява служителите три месеца предварително и очаквайки съпротива, използва първите две седмици като тест.

След като се връщат за постоянно в офиса, служителите се срещат с техните мениджъри, а ръководителите провеждат срещи, за да проверят как се приспособяват хората. Едно от основните притеснения на служителите били грижите за децата заради несигурността около затварянията на учебни заведения.

"Очевидно никой не харесваше да е пет дни в офиса и това е нещото, което ние очаквахме," казва пред CNN Business Касандра Прат, старши вицепрезидент в Progyny. "Получихме обратната връзка, която потвърждаваше нашия начин на мислене, че хибридната работа е по-добрият вариант."

Две седмици по-късно компанията променя политиката си, като вече изисква от служителите си да идват в офиса във вторник, сряда и четвъртък.

Въпреки това някои служители поставяха въпроса защо въобще да се връщат в офиса, след като са работили добре от дома в последните две години, според Прат.

Защо За повечето корпоративни служители ежедневието в близкото минало беше сравнително просто - домът беше мястото, което напускаха, за да отидат на работа и обратното

"Тогава се върнахме към факта, че нашата култура е офисна и смятаме, че тези неформални разговори и общуването лице в лице са важни за това кои сме ние," казва Прат. "След това отчитаме значително повишаване на съдействието. Това също така намали някои опасения и напрежение, както и груповата динамика на присъствената работа."

Showpad, която предлага софтуер, насочен към увеличаването на продажбите на компаниите, прави проучване сред своите служители преди да отвори офисите си отново това лято. Резултатите показват, че повечето служители не искат да бъдат в офиса по повече от ден или два седмично. Общо 13% от служителите пък искали да работят изцяло от дома.

И макар служителите да показали ясно какви са техните предпочитания, част от ръководителите на компанията първоначално се опасявали, че липсата на време, прекарвано в офиса, може да навреди на фирмената култура, казва главният директор човешки ресурси Кели Кошман.

"Очевидно имаше напрежение между предпочитания и бизнес нужди и ефект," казва Кошман. Сега решението за това колко често служителите трябва да са в офиса се взема на ниво екип.

Колко важно е, ако служителите работят от столовете си в офиса?

Преди да установят твърда политика за присъствена работа, от компанията Thoughtful Automation преценяват дали има връзка между представянето на служителите й и това колко дни работят в офиса.

Компанията, която е основана в началото на 2020 г., започва работа напълно дистанционно. С разрастването й обаче тя отваря офис в Чикаго и в крайна сметка, предоставя възможност на служителите да се преместят, предлагайки да покрие разходите по преместването им.

Сега по-голяма част от компанията е базирана в Чикаго и макар някои служители да са се съгласили да се преместят, главният изпълнителен директор Алекс Зекоф казва, че те не идват в офиса толкова често, колкото му се иска.

"В една от общите срещи трябваше да бъде много изрични и да наложим политика." В момента посещението на офиса средно три дни в седмицата отговаря на нашите очаквания, докато два или по-малко е под очакванията, а четири или пет ги надхвърля.

Зекоф отбелязва, че тази политика е все още експеримент. "Ние все още не знаем дали някой, който идва два дни в офиса, е по-малко продуктивен?", казва той.

И макар засега да няма наложена задължителна работа от офиса, Зекоф казва, че има ранни признаци за неспазване на изискванията "Започваме да се справяме с това, като засега наблягаме повече на разговорите и на това да разберем какъв е проблемът", казва Зекоф.

Той също така казва, че имат наблюдения, че по-честото посещение на офиса наистина подобрява сътрудничеството и представянето.

Ако експериментът покаже, че повечето време, прекарано в офиса, не подобрява представянето, Зекоф казва, че е отворен към нови мерки. "Политиката на една компания трябва постоянно да се развива."