Преди няколко години спокойно можеше да се заяви, че живеем в “ерата на инфлуенсърите,” в която влиятелни експерти в социалните медии имат огромното способност да насочват наративи в една или друга посока, да убеждава последователи и дори да мотивират решения за покупка.

Днес навлизаме в “пост-инфлуенсърска” ера, в която доверието в инфлуенсърите (и помежду ни) и пренасищането на това понятие водят до противопоставяне и упадък на тази концепция, пише Тимъти Картър в Entrepreneur.com.

Означава ли наистина вече нещо това да си “инфлуенсър”? Ако е така, как можем да успяваме в ера с влошаващо се обществено доверие?

Размиване на съдържанието и пренасищане

Да започнем с разглеждане на основата на проблема. Достъпността и универсалната свързаност са отличителен белег на отворения интернет; всеки с интернет връзка може си създаде профил в социалните медии, да създава съдържание, да публикува своите мисли и да се опитва да трупа аудитория.

Това си имаше и своите плюсове, позволявайки на малцинствата да придобият гласност и ни свърза с хора, които иначе бихме пренебрегнали.

Това обаче доведе и до едно пренасищане. Маркетингът чрез съдържание е мощна стратегия и повечето хора го осъзнават, опитвайки се да създадат възможно най-много съдържание и да достигнат до възможно най-много хора.

Повечето хора са активни в социалните медии и имат желание да увеличат размера и обхвата на своята аудитория. Крайният резултат са милиони хора, които се надпреварват да бъдат инфлуенсъри, което размива смисъла на понятието.

Злоупотребяване със статута на инфлеунсър

Трябва също така да признаем, че има инфлуенсъри, които злоупотребяват със своя статут (и с понятието, прикрепено към тях). Първоначално някои компании и ресторанти бяха склонни да правят отстъпки и подаръци на известни инфлуенсъри в социалните медии, които ги посещават.

Това бързо се превърна в процес, при който инфлуенсъри настояват за специално отношение, където и да отидат. В момента дори има компании, които таксуват инфлуенсърите повече, за да им докажат обратното.

6-годишното ши-тцу, което се превърна в инфлуенсър в Instagram (снимки)Бонтенмару е куче от породата ши-тцу, което в момента живее в японската столица Токио със собствениците си

Това светкавично развитие придаде на понятието “инфлуенсър” отрицателен смисъл, водейки до пренебрежителни коментари, когато някой заяви, че е такъв в реалния живот.

Парадоксът на това да си инфлуенсър

При много инфлуенсъри има и един парадокс. Вместо да представят нови идеи, нови данни или оригинални концепции, те се водят по течението. Вместо да предлагат наративи, които се противопоставят на общоприетото мислене в дадена сфера, те играят на сигурно и казват на хората това, което искат да чуват.

С други думи, инфлуенсърите често градят платформа въз основа на подсилването на вече установени мнения. Те се превръщат в глас на нагласите на масите, вместо в лидери, които видят масите към нови нагласи. Това е тъжната реалност, макар и разбираема.

Съвременният инфлуенсър

Разбира се, все още същестуват и инфлуенсъри в най-чистата си форма, като авторитетни, влиятелни личности, които дават най-доброто от себе си, за да информират обективно (и по възможност да забавляват) обществото. Да изпъкнете сред морето от псевдоинфлуенсъри и манипулатори обаче ще ви е много трудно.

Прости правила за желаещите да бъдат инфлуенсъри

Ако все още искате да извлечете облаги от инфлуенсърството, ще трябва да се трудите по-здраво от когато и да било в тази съвременна, свръхнаситена среда.

Бъдете верни на себе си и на вашата индустрия. Ако споделят популярните нагласи и предоставяте на хората това, което искат, може да се сдобиете с известна краткотрайна популярност, но това няма да затвърди позицията ви на истински лидер. Останете верни на основните си принципи и на тези на вашата индустрия като цяло.

Стремете се към точност и честност. Вместо да нахвърлят произволни мнения или да изказвате необосновани твърдения, се стремете към точност и честност. Това е бавен процес, но ако го следвате, в крайна сметка ще си спечелите повече уважение.

Фокусирайте се повече върху качеството, отколкото върху количеството. Да се публикува редовно ново съдържание е изкушаващо и лесно, а в някои отношения има и предимство. Никога обаче не трябва да жертвате качеството или честността на вашата работа, за да имате повече постове.

Не злоупотребявайте с позицията си. Има много ползи от това човек да е инфлуенсър, така че не трябва да правите и невъзможното, за да се опитвате да получавате и други предимства. Не се хвалете с позицията си и не се опитвайте да си издействате специално отношение заради броя на своите почитатели в социалните медии.

Общувайте с другите по правилния начин. Разбирайте важността на това да общувате честно и оживено с другите. Вашето мнение не е единственото, което е от значение, дори и да сте изключително добре информирани. Освен това би трябвало да се вслушвате във вашите последователи, но не и да отговаряте на всичките им капризи.

В някои отношения инфлуенсърите никога няма да изчезнат. Като общество ние винаги ще разчитаме на експерти и лидери, които да ни показват пътя напред и да ни запознават с нови концепции, независимо от това какви медийни канали използваме, за да общуваме.

Това, което се промени, е броят на хората, които искат да са в тази позиция и изискванията, за да достигнат до нея.