За голяма част от хората YouTube не е нищо повече от сайт, на който гледат безплатни видеа. Но може да бъде и работа, и начин да се превърнете в истинска звезда и дори да станете милионер, пише ВВС.

Но как е възможно да печелят пари авторите на видеа, до които повечето хора имат безплатен достъп?

Това са петте основни форми, чрез които хората печелят пари на платформата за споделяне на видеа на Google.

1. Реклами

Първият начин, по който ютюбърите печелят пари, е чрез рекламите, които се появяват преди началото на избраните видеа. Но противно на мнението на мнозина, това не е форматът, който генерира най-много печалби.

С изтичането на времето и развитието на YouTube, рекламите вече не са толкова доходоносни за създателите. За всеки хиляда пъти, в които се появява рекламата във видеото, Google плаща на автора му определена сума пари, която може да варира между 1 и 5 долара.

В последно време количеството намалява и платформата YouTube също взема 50% от общите приходи, които генерира рекламата. Но цифрите получават смисъл, когато видеото набира голяма популярност: един милион посещения могат да се равняват на сума между 1000 и 5000 долара.

И не е трудно да откриете видеата на чилиеца Херман Гармендиа с над 25 милиона гледания.

2. Услуги с абонамент

Авторите на видеа в YouTube имат и друг, малко известен за широката публика, начин да печелят пари чрез платформи за събиране на средства в подкрепа на създателите на дигитално съдържание, нещо като меценатство в дигиталната ера.

„Мислете за това като онлайн бакшиши“, казва популярният британец Иван Единджер. „Гледате видеата и ако наистина ви харесват и искате да подкрепите създателя, можете да платите един долар за видео или един долар за месец“, казва младежът във видео, в което обяснява как се печелят пари.

Някои потребители на YouTube конфигурират конкретен канал за това, в който зрителите, които плащат, могат да получат достъп до ексклузивно съдържание. „Имам услуга с абонамент от една година и тези зрители могат да гледат видеата ми малко по-рано и понякога задават въпроси. Просто е, лесно и изобщо не се чака“, коментира Единджер.

3. Свързани линкове

Това е особено популярно сред блогърите за мода и красота и за хората, които правят оценки на технологични продукти. Това е случаят, при който създателите на видеа в YouTube могат да споменават конкретни продукти в публикацията си – чрез името им или чрез линкове към сайтовете за покупки на компаниите.

Създателите на видеа в YouTube пробват и оценяват продуктите, които много пъти им предоставят самите компании производители. В описанието на видеото предоставят линкове към онлайн магазина, така че хората, които гледат видеото, да могат да купят продукта. Ако се стигне до продажба, получават процент.

Това е форма, при която марките се възползват от популярността на някои създатели на видеа в YouTube, а те, от своя страна, изкарват пари, като говорят на хората за продукта.

4. Продуктово позициониране

Гривни, портфейли, тениски, телефони: всичко това помага на създателите на съдържание в YouTube да печелят пари. Когато някой от тези създатели на съдържание използва или слага определени маркови продукти при създаването на видеата си, това е директна форма на реклама.

Марките могат да плащат за това и в някои случаи сумите не са никак за пренебрегване. Всичко зависи от създателя на съдържание – от количеството на последователите и от възпроизвеждането на видеата му.

Но бизнесът с марките не свършва до тук. Има още по-доходоносна форма.

5. Реклами на марката

Офертите на марките са форма, чрез която създателите на видеа за YouTube печелят повече пари, казва Единджър. Това се случва, когато компаниите им плащат, за да правят видеа за продуктите им в замяна на големи суми пари в брой.

„Могат да плащат 12 пъти повече от сумата, която плащат за рекламите за един месец. Звучи нереално, но е истина. Моят съквартирант Люк буквално получи договор от компания за 26 000 долара“, отбелязва Единджър.

Той признава, че понякога това се отразява на качеството на продукта. Поради това, според него, най-добрите маркови оферки са тези, при които компаниите позволяват на авторите на съдържание в YouTube да създават качествени видеа, без натиска на рекламата да ги засяга.