Когато Ципора Купферберг е натоварена със задачата да намери купувач за германски компания за мотоциклетно оборудване, тя поставя едно име начело на своя списък – Уорън Бъфет.

“Казах си, че съм 100% сигурна, че ще намеря начин моето писмо да стигне до бюрото му,” споделя Купферберг пред WSJ.

Година по-късно компанията на Бъфет Berkshire Hathaway Inc. купува въпросната германска компания за над 400 млн. евро. Милиардерът от Омаха пък моли Купферберг да продължава да му намира подобни сделки и в бъдеще — колкото по-големи, толкова по-добре.

В Berkshire рядко разчитат на външни хора за намирането на други компании за придобиване. Въпреки това с тази сделка през 2015 г. Купферберг се превръща в разузнавача на Бъфет за най-голямата европейска икономика.

“За нас е много полезно да имаме някой, който всъщност ни разбира,” който може да представлява интересите на Berkshire в Германия, казва Бъфет.

Тед Уешлър, един от портфейлните мениджъри на Бъфет, добавя: “Тя е нашите очи и уши в Германия.”

Ролята на Купферберг може да стане още по-важна на фона на опитите на Бъфет да намира потенциални компании за придобиване на непознати пазари. Berkshire е разполагала с 96.5 млрд долара кеш към 31 март, а Бъфет сподели пред акционерите през май, че има желание да харчи. Конгломератът притежава само няколко компании извън САЩ, сред които и холандската IMC International Metalworking Cos.

Историята за това малко необичайно сътрудничество между Купферберг и Бъфет се развива в продължение на шест години. Тя започва с обиколката на Бъфет в Европа през 2008 г. Той посещава Стария конринент с цел сключването на потенциални сделки, но не успява да намери компания за незабавно придобиване. Макар, че не се била срещала с Бъфет лично, Купферберг подозирала, че може да промени това.

Купферберг, която в момента е на 50 г., е родена в Мьонхенгладбах, а родителите са оцелели при Холокоста. Баща й е съосновател на компания за внос и износ в Израел, след като преди това оцелява след престои в няколко концентрационни лагера; работата му в крайна сметка го отвежда в Германия.

“Аз съм от семейство, в което не сме свикнали да правим планове,” казва Купферберг. “Родителите ни са ни учили, че всичко може да се промени на следващия ден.”

След като се разболява след ухапване от кърлеж и това я принуждава да напусне работата си в сферата на дяловото инвестиране и рисковия капитал, Купферберг създава собствена консултантска компания в Кьолн през 1997 г. и започва да работи със семейни бизнеси в Германия. Тя си създава репутация на човек, който има нюх за сделки, но до голяма степен не е известна извън страната си.

От опит тя знае, че германските компании, които обикновено имат силни връзки в местните общности и спестовните банки, могат да бъдат много предпазливи по отношение на чуждестранните инвеститори. Berkshire обаче може да е добра партия за подобни компании, защото тя търси успешни бизнеси със силни конкурентни предимства.

През 2014 г; един от клиентите на Купферберг, Уте Луис, искала да продаде Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH, продавач на каски и друго оборудване за мотоциклетисти. Г-жа Луис, която била наследила бизнеса от покойния си съпруг, обаче имала някои интересни изисквания: Ръководството на компанията трябвало да остане непокътнато, а централата й да остане в Хамбург.

“Помислих си, това е страхотно попадение” за Berkshire, казва Купферберг. “Мисля, че може да предложим на Berkshire компания, която макар да е относително малка по стандартите на Бъфет, пасва точно на инвестиционната му стратегия,” спомня си тя.

Други консултанти мислели, че да се свържат с Бъфет ще е загуба на време, казва тя, но Луис харесала идеята. Така Купферберг се свързала с инвестиционния банкер Джим Ципурски от Омаха, с когото се била запознала преди години в правна кантора във Франкфурт.

“Джим ми каза, че според него компанията може да е прекалено малка за Berkshire,”казва тя. “Казах му, че съм убедена, че тази сделка може да се случи и че ще намеря начин да се свържа с Бъфет.”

Ципурски казва на Купферберг, че неговият баща, който също е банкер, познавал Бъфет лично чрез общ техен приятел, който работел за Бъфет в продължение на години. Той й предложил да достави нейното писмо и оферта директно на бюрото на милиардера.

“Това бе идея, която се роди от нашия разговор,” казва Ципурски. “Докато обсъждахме възможностите стана ясно, че Berkshire Hathaway е възможно най-добрият купувач на тази компания.”

Писмото от страница и половина, подписано от бащата на Ципурски, Морли, съдържало описание на германската компания. Бъфет отговорил в рамките на няколко дни със запитване за конкретна цена. След това казал, че харесва компанията, но цената е прекалено висока. Няколко месеца по-късно Ципурски опитва отново с малко по-различна оферта. Бъфет одобрява новата оферта, след което Тед Уешлър отлита за Германия, за да се срещне с Купферберг и собственика и ръководството на компанията.

На първата среща между Уешлър и Луис, Купферберг помагала с превода, споделя Уешлър. Сделката е финализирана през 2015 г. “Докато още работехме по сделката си помислих, че някога бих искал да съм от същата страна на масата като Ципора,” казва Уешлър.

Миналата година Купферберг спомага за уреждането на среща между Уешлър и ръководителите на 25-те най-големи германски спестовни банки.

През май Купферберг пътува до Омаха, за да се срещне с Бъфет. В неговия офис двамата обсъждат потенциални инвестиции и икономическата ситуация в Германия и Европа.

“Тя има много добро усещане за това какво е подходящо за нас и какво не,” казва Бъфет за Ципора Купферберг.