Когато пандемията от COVID-19 принуди милиони хора да си останат у дома, откъдето да работят и учат през по-голямата част от 2020 г., търговците на дребно отчетоха скок в търсенето на продукти, които бяха особено популярни сред хората, затворени в домовете си.

Това търсене доведе до рекордни печалби за някои търговци по време на пандемията, но не само за гигантите като Amazon и Walmart, а и за 16-годишния ученик от Хоупуел, Ню Джърси Макс Хейдън.

Хейдън успява да разшири дейността си по препродажби на различни продукти през Amazon и други онлайн платформи през 2020 г. дотолкова, че генерира шестцифрена печалба. Всъщност, прицелвайки се в продукти, които знаел, че ще се търсят много, а от тях няма да има големи наличности, от градински басейни през лятото до отоплителни уреди през есента, Хейдън успява да продаде стока за над 1.7 млн. долара като продавач в Amazon Marketplace през 2020 г.

Ако вземем предвид и някои други платформи, през които продава, като Facebook Marketplace и Craigslist, Хейдън генерира общо над 2 млн. долара приходи през миналата година от препродажбата на популярни артикули.

След като приспада различните разходи Макс казва, че генерира обща печалба в размер на 110 000 долара.

През септември той регистрира официално своята компания, която носи името MH Book Store. В момента той е 16-годишният ѝ главен изпълнителен директор.

Млад предприемач

Хейдън може да е само на 16, но предприемаческата му дейност се простира няколко години назад. Той продавал играчки в eBay още в пети клас, а след това печелел пари от продажбата на лакомства и спинъри на своите съученици.

“Макс винаги е имал предприемачески дух,” казва пред CNBC неговата майка, която работи за финансова институция. Бащата на Макс пък е архитект. “Той обича парите и е много изобретателен. Мисля, че комбинацията от тези две неща го изведе до положението, в което се намира днес.”

Бизнесът на Хейдън с препродажба на стоки реално стартира през 2019 г., започвайки с препродажбата на популярни продукти като кецове. Той започва с едва около 300 долара собствени пари.

“Започнах с пари, които бях събрал от рождени дни,” казва Хейдън, добавяйки, че никога не му се е налагало да взема пари назаем от родителите, за да финансира своя бизнес.

Двамата студенти, които се изправиха срещу Coca-Cola и PepsiСтудентите Мирко Вийгерт и Лоренц Хампл решили да създадат собствена компания за безалкохолни напитки тип кола, но нямали никаква идея как се произвежда газираната напитка

През последната година бизнесът на Хейдън включва на по-горна предавка. Много от артикулите, които той продава онлайн, се предлагат на цена двойно по-голяма от цената им на дребно, казва Хейдън, като понякога надценката достига до 400%, ако продуктът е особено търсен.

В това отношение той получава помощ от множеството групи, към които се е присъединил в платформата Discord, където занимаващи се с препродажби си споделят към кои продукти да се насочат и кои търговци може да имат на склад някоя търсена стока. Членовете на групи в Discord плащат месечни такси, които варират между 20 и 100 долара на месец на група, но според него си заслужава да има предимство пред някои търговци.

Хейдън казва, че често прекарва часове в проучвания на това кои продукти се продават на значително по-високи цените от цените им на дребно, независимо дали става въпрос за Discord или за анализ на данни от Amazon Marketplace.

“В началото на пандемията продавах неща като игрални конзоли Nintendo Switch и уебкамери за хора с деца, за да може те да работят и учат от вкъщи,” обяснява Хейдън. “Много от тези артикули се разпродават, както и уредите за фитнес у дома, а понякога дори шевни машини и пекарни за хляб.”

“След училище и работа отивахме в различни магазини Wal-Mart и Target и Макс купуваше колкото басейни можем да натоварим в багажника на колата,” разказва неговата майка.

“Когато настъпи есента започнах да продавам отоплителни уреди за тераси и градини, тъй като те се търсеха за събирания на открито,” казва Макс. „През есента имаше много ограничения за събиранията на закрито.”

Хейдън е наясно, че неговите бизнес успехи идват в период, в който много други изпитваха затруднения по време на пандемията. Той обаче просто смята, че е видял добра възможност за бизнес и се е възползвал от нея.

“Пандемията е наистина ужасна, времената са тежки за много хора и аз очаквам с нетърпение тя да приключи. Аз обаче успях да се възползвам от възможностите, които видях в последните месеци.”

Хейдън също така казва, че категорично продава само продукти, които могат да бъдат счетени за лукс.

“Решил съм да не продавам неща за непосредствена употреба или от които някои би имал нужда, за да се предпази, като дезинфектант за ръце и ръкавици,” казва Хейдън, добавяйки, че това отличава хората като него и други продавачи, които изкуствено надуват цените на определени стоки.

Въпреки това Хейдън получава критики от клиенти онлайн, които го упрекват за това, че продава търсени артикули с големи надценки.

“Аз всъщност просто се възползвам от пазара, където самият пазар движи цените и търсенето,” казва Хейдън.

Разрастването на бизнеса

Най-големите разходи на Хейдън са за подсигуряване на стокови запаси, които той обикновено придобива директно от търговците на дребно. Други по-големи разходите са за доставка на продадените продукти, за опаковане и за плащането такси на отделните платформи за търговия.

“Amazon обикновено взема между 8% и 15% под формата на комисиона,” казва той.

Иначе “няма много други разходи, които намаляват печалбата прекалено много,” казва Хейдън. Младият бизнесмен твърди, че инвестира обратно в бизнеса по-голяма част от своята печалба.

Дропшипинг или как се правят милиони от търговия със стоки, които не виждашИма находчиви хора, които работят от спалните си по цял свят и забогатяват от тази не толкова известна търговска практика

С разрастването на бизнеса през 2020 г. Хейдън наема двама свои приятели от училище, които да работят за него. Той им плаща по 15 долара на час, за да помагат с административната работа, опаковането и изпълняването на поръчки. Сутрин Хейдън обикновени преглежда съобщения от клиенти и поръчки, след което следобеда опакова продукти, които се изпращат по цял свят.

Хейдън е напълнил гаража на родителите си с кашони стока, която очаква да бъде препродадена или изпратена на клиенти. Той също така използва склад в близост до дома си, като дели наема с други търговци, с които се запознава онлайн.

През първите шест месеца на тази година приходите на Хейдън надхвърлят 500 000 долара, а печалбата му е между 30 000 и 40 000 долара. Причината за по-малките приходи и печалби тази година е основно академична. Хейдън казва, че е „почти невъзможно да балансира“ бизнеса и училището, затова решил временно да спре бизнеса за няколко месеца тази пролет, преди да възстанови отново дейност в началото на лятото.

“Трябваше да жертвам част от приходите и печалбата, но крайна сметка успехът ми в училище е много по-важен от този в бизнеса”, казва той

„Гледах видеа в YouTube“

Голяма част от вдъхновението на Хейдън идва от други млади предприемачи, от които се е учил онлайн през годините. Той споделя, че преди гледал видеа в YouTube на хора, които продават лакомства, след което го правел самият той.

След това започва да се интересува повече от електронната търговия и отново получава по-голяма част от познанията си в сферата онлайн.

“Има много неща, които могат да се научат онлайн относно стартирането на собствен бизнес”, казва Хейдън.

Що се отнася до образованието, на Хейдън му остава още една година в училище. Твърди, че часовете, които отделя всеки ден на бизнеса си, са го принудили да научи много за това как да организира времето си. Въпреки това той казва, че поддържа активен социален живот.

Хейдън има време да мисли и за бъдещето. Той се надява да наеме голяма търговска площ, която да използва за ексклузивен склад за своя бизнес. Той обаче планира да се запише и в университет където да изучава информационни системи.

Със задаващия се колеж на хоризонта Хейдън обмисля и начини за това как да поддържа бизнеса си дори и когато не присъства физически, независимо дали става въпрос за наемането на повече служители или подготвянето на сливане или дори за дялова инвестиция.