Какви са перпeктивите за кариерно развитие на работниците по света и какви са най-големите бариери пред успешния професионален път?

Отговори на тези въпроси се опитва да даде най-новото издание на проучването LinkedIn Opportunity Index, което се извършва от най-голямата социална мрежа за професионалисти в света – LinkedIn.

Според анкетираните професионалисти трите най-основни пречки пред кариерните перспективи са недостигъг на финансови ресурси (24% от анкетирани), възрастта (21%) и проблемен пазар на труда (21%).

Когато говорим за бейби бум поколението (хора на възраст между 55 г. и 65 г.), именно възрастта е най-големият проблем пред професионалните им цели, посочват цели 45% от анкетираните. Въпреки че възрастта често се идентифицира като кариерна пречка, която касае само по-възрастното поколение, всъщност, този казус засяга и най-младите участници на пазара на труда.

Липсата на житейски и професионален опит се явява основна бариера за развитие в кариерата за поколението Z (на възраст между 18 г. и 22 г.). 25% от анкетираните младежи са посочили за основен проблем липсата на професионален опит, 21% посочват липсата на увереност, а 13% смятат, че липсата на насоки и напътствия са тяхната най-голяма бариера пред кариерния успех.

Възрастта като бариера пред кариерното развитие се усеща най-силно в Европа, както в Австралия и Япония – пазари, страдащи от застаряване на населението.

Застаряването изглежда променя макроикономическия пейзаж в някои страни, което изисква промяна в мисленето и модела. Оказва се, че анкетираните професионалисти осъзнават това. Според тях най-важното качество за кариерно издигане е здравата работа (цели 81% от анкетираните), като на второ място излиза способността за възприемане на промени (80%).

С други думи, хората осъзнават, че в наши дни адаптирането и ученето на нови неща са жизнено важни елементи за успешен професионален живот.

На фона на застаряващото население и изобилието от възрастни хора на пазара на труда, за първи път в историята се получава така, че служители от четири различни поколения да се трудят рамо до рамо. Това изисква от бизнеса да разпознае реалностите.

Различните възрастови групи вървят с различна компетентност, което означава, че могат да си помагат взаимно по пътя към успеха. Ключов елемент от постигането на растеж е именно осъзнаването на новите трудови реалности на днешната икономика.

Около 40% от анкетираните професионалисти са посочили, че най-важното в кариерното им развитие е както преследване на тяхната страст, така и постигането на добър баланс между личния и професионалния живот (38%).

За приблизително 50% от бейби бум поколението пък най-важно е да поддържат тялото и ума във форма. В Азиатско-тихоокеанския регион и ОАЕ балансът работа-личен живот е най-важния фактор, докато в Европа и Северна Америка топ приоритет е преследването на страстта. В Бразилия и Мексоко най-голям приоритет има стабилността на работното място.

Като цяло, анкетираните професионалисти изразяват песимизъм за състоянието на икономите по света. Интересното е, че докато 46% посочват, че икономическото състояние се е влошило през последните 12 месеца, то едва 40% смятат, че ситуацията ще се влоши допълнително през идните 12 месеца.

Този оптимизъм се допълва от това, че 45% от анкетираните смятат, че ще намерят по-добри кариерни възможности през идната година.

Топ 20 на държавите, в които е най-добре да се родишСоциалната мобилност, в абсолютно изражение, може да се разбира като способността на детето да изживее по-добър живот от родителите си

Работрещите в развиващи се пазари, като Индия, Индонезия, Китай, Обединените Арабски Емирства и Филипините, изразяват най-висок оптимизъм относно перспективите пред кариерното развитие, сочи LinkedIn Opportunity Index за тази година.

Заетите в Мексико и Бразилия също изразяват високо ниво на оптимизъм.

От друга страна, професионалистите в развитите страни, като Япония, Франция, Италия, Испания и Великобритания, са по-пестеливи в оптимизма си.

САЩ се явява като изключение сред развитите страни, тъй като анкетираните американци са по-скоро оптимисти за бъдещето на кариерата си.

Проучването на LinkedIn е проведено от GfK в периода септември – октомври 2019 г. Анкетирани са над 30 хил. професионалисти от 22 пазара на възраст между 18 и 65 години.