Най-бедните потребители в света ще подобрят чувствително своето състояние в следващите години – на това залага най-добре представящият фонд за инвестиции в развиващите се икономики в Норвегия.

Норвежкият инвестиционен фонд Holberg Rurik залага на нов клас потребители на пазари, като Танзания, Виетнам и Кения, и тази стратегия му носи сериозен успех, пише Bloomberg в свой материал. През последните пет години фондът е реализирал възвръщаемост от 30% - по-висока от 91% от неговите конкуренти в страната.

„Тези икономики са все още в ранния етап на своя растеж, в най-привлекателната икономическа фаза в историята,“ коментира в интервю за Bloomberg Леиф Андерс Фронинген – мениджърът на фонда в Holberg Fondsforvaltning AS. „Това са по-малки пазари и затова по-малко инвеститори се интересуват от тях. Така комбинирате по-висок ръст и по-ниски разходи.“

Фокусирането върху някои от най-бедните нации в света е позволило на фонда да избегне по-обширния спад, наблюдаван на някои по-развити пазари. Акциите в много развиващи се страни се понижиха в последно време под влиянието на падащите цени на суровините и високите нива на дълг.

Основният индикатор, който Holberg Rurik наблюдава - MSCI Emerging Markets Index, бележи спад от 9% през последните пет години. За същия период индексът MSCI frontier е спаднал с 1.4 на сто.

Един от показателите, които Фронинген и партньорът му – Харалд Йермиясен, следят, е нивото на дълга в дадена икономика. В много африкански държави нивото на дълга едва сега започва да нараства, докато в страни, като Турция и Южноафриканската република, „състезанито е приключило“, изтъква мениджърът.

За да се възползва от този растеж, фондът на Фронинген трябва да намира висококачествени компании с нисък собствен капитал. Обикновено, след внимателно селектиране, фондът избира три или четири компании във всяка страна, в която инвестира.

Портфолиото на Holberg Rurik се състои от 25-30 такива компании, измежду които са нигерийската банка Guaranty Trust Bank Plc и виетнамският производител на млечни продукти Vietnam Dairy Products JSC.

„Фокусираме се върху потреблението, вътрешното търсене в най-бързо растящите икономики,“ казва той. „Качествени компании, които са в досег с историята на растящата средна класа.“